Da Tesla-butikken på Skøyen i Oslo åpnet klokken ni torsdag hadde omkring 100 personer stilt seg opp utenfor i påvente av å slippe inn for å reservere en bil ingen vet nesten noen ting om.
– Det var en bra mengde folk her før vi åpnet. Vi har vel omkring 100 på venteliste, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef for Tesla Norge, som står med en liste med navn som ropes opp for å skrive reservasjonskontrakt.
Nummer 56 i køen var Mathias Mikkelsen fra Oppegård utenfor Oslo som hadde møtt opp omkring halv ni på morgenen.
– Jeg har aldri brydd meg om bil i det hele tatt. Jeg synes ikke det er interessant, men Tesla er ikke for meg en bil. For meg er det en ny greie, det er et produkt som er utrolig interessant med alt det den gjør som ikke vanlige biler kan gjøre, sier Mikkelsen til DN.
– Men er det likegyldig for deg hvordan den ser ut?
– Nei, overhodet ikke. Det er veldig, veldig viktig. Jeg stoler på Elon Musk og teamet der og hva som har skjedd tidligere. Jeg synes både Model S og X er rå, så hvis det er en pekepinn, er det ikke noe problem. Jeg stoler på merket. Det er som med Apple, jeg stoler på dem, for dette kan de jo, sier Mikkelsen.
«Vil du ha én eller to?»
Deretter ropes Mikkelsen opp og han setter seg ned sammen bak en datamaskin sammen med salgsrådgiver Dario Kostic. Navn, adresse og kredittkortopplysninger blir overgitt.
– Vil du ha én eller to? spør Kostic før de tar hverandre i hånden.
«Thank you. Your reservation is complete» står det på skjermen. Mikkelsen er 10.000 kroner i depositum fattigere, og vet fremdeles like lite om bilen som da han kom inn i lokalet.
– Jeg bestiller en nå, og våkner spent i morgen, sier Mikkelsen.
–Blir det ikke lenge å vente?
– Jeg har tippet to år. Men det er gøy å være først ute med det som blir den mest moderne bilen noensinne, sier Mikkelsen.
Fredag morgen holder Tesla Model 3 sin presentasjon av den nye bilen som skal sørge for å bringe Tesla til en større del av befolkningen, med en langt lavere pris enn dagens modeller.
– Jeg bestemte meg i forrige uke. Det er litt rart og hinsides å bestille en bil jeg aldri har sett eller vet hva koster, sier Mikkelsen.
35.000 dollar i USA
Ennå er ikke prisen på bilen mer spesifikk enn hva Tesla-sjef Elon Musk har sagt om at den skal koste 35.000 dollar i USA. I det hele tatt mangler det meste av opplysninger om bilen.
Spekulasjoner gjengitt av nettstedet Electrek hevder bilen gjør null til 96 km/t på under fire sekunder og skal kunne få en rekkevidde på opptil 48 mil, og at bilen også kan leveres med firehjulsdrift.
– Levering starter på vestkysten av USA sent i 2017, og deretter kommer den hitover, sier Sandvold Roland.
Fredag morgen klokken 05.30 norsk tid får vi kanskje vite mer om Teslas nye modell.
Les også:
Torsdag kan du kjøpe bilen ingen har sett
- Istedet for å være sjalu, burde det norske folk slå seg på brystet
Se DNs video av Tesla Model X:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.