Mandag avslørte elbilprodusenten at de leverte ut 14.820 biler i første kvartal i år, en vekst på 50 prosent fra samme periode i fjor.

12.420 Model S og 2.400 Model X ble levert ut til kunder. Samtidig er det ned fra fjerde kvartal ifjor da Tesla leverte 17.400 biler. Planen for første kvartal i år var 16.000 biler.

I januar og februar hadde Tesla alvorlige problemer med deleleveranser som skapte stopp i produksjonen og leveringer av den nye suven Model X.

"Teslas hybris"
Grunnen til dette var ifølge produsenten selv Teslas overdrevne iver etter å legge altfor mye ny teknologi i den første versjonen av bilen, eller som selskapet selv formulerer det i en melding:

"Tesla's hubris in adding far too much new technology to the Model X in version 1".

I tillegg kommer dårlige leveringer fra underleverandører og at Tesla ikke selv kunne lage disse delene. Det skal visstnok dreie seg om en håndfull deler av i alt 8000. Produsenten lover at dette ikke skal gjenta seg når Model 3 skal lanseres i slutten av 2017.

Les også: Her er den nye Teslaen

I slutten av mars var produksjonstakten for Model X på 750 biler i uken.

Ettersom produksjonen nå skal være i rute igjen, hevder Tesla at selskapet er i rute for å levere mellom 80.000 og 90.000 biler i år. Noe som vil være en forbedring fra 2015, da det ble levert 50.580 biler. Ordrereservene fra første kvartal overstiger leveringene.

- Du har en miss i første kvartal, samtidig som Model 3-reservasjonene går gjennom taket. Tesla scorer likevel poeng for sin ærlighet om hva som skjedde, sier Andrea James, analytiker i Dougherty & Co. til Automotive News, og har en kjøpsanbefaling på aksjen.

Halvert i Norge
I første kvartal ble det registrert 704 Tesla Model S i Norge, noe som er mer enn en halvering fra de 1532 bilene i samme periode ifjor.

Søndag tvitret Tesla-sjef Elon Musk at antallet reservasjoner for den nye Model 3 ved utgangen av lørdag var kommet opp i 276.000 biler.  Samlet har de tre eksisterende modellene fra Tesla; Roadster, Model S og Model X nå blitt levert ut i 122.000 eksemplarer siden selskapet ble etablert i 2003.

Les også: Gikk bananas for «billig»-Tesla

Tesla-sjef Elon Musk på snarvisitt i Norge i 2014 for å møte norske Tesla-eiere. Her er han fotografert på Skøyen, der Tesla Norge har sine lokaler. Foto: Fredrik Bjerknes
Tesla-sjef Elon Musk på snarvisitt i Norge i 2014 for å møte norske Tesla-eiere. Her er han fotografert på Skøyen, der Tesla Norge har sine lokaler. Foto: Fredrik Bjerknes (Foto: Dagens Næringsliv)
Enklere
Da Elon Musk var på besøk i Norge sa han dette i et intervju med DN om utfordringene ved å øke produksjonen:

- Å gå fra Roadster var en stor utfordring. Vi laget motoren og stylingen, men Lotus gjorde resten av bilen og volumet var bare på 600 enheter i året. Vi gikk fra det til Model S som var 20.000 enheter. Ifjor lagde vi 600 enheter i uken, og da lagde vi hele bilen. Det var en vanskelig forvandling, tenk deg fem tusen prosent økning i volumet, med ihvertfall en dobling eller trippling av kompleksiteten.

Vil neste steg være vanskeligere?

-  Jeg vil si enklere. Fremdeles vanskelig, men likevel lettere. Vi går fra 30.000 enheter i året til 300.000-350.000 i året, det er en økning på tusen prosent. Det vil være en enklere bil enn Model S, sa Musk til DN den gangen.

Teslas uttalte produksjonsmål nå er 500.000 biler i 2020.

Les også:

Se her kjører Tesla Model 3
Her er bilen som skal gjøre Tesla til en masseprodusent.
00:17
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.