Elbilprodusenten Tesla har hatt enorm suksess med luksusdoningen Model S, som i mars ble den suverent mest registrerte bilmodellen i en enkeltmåned noensinne her til lands.

Optimismen reflekteres også på Wall Street, der selskapet allerede i dag prises til mer enn Renault (se tabell under). Det til tross for en ventet produksjon på skarve 30.000 enheter, opp fra 22.500 ifjor.

Ser én million biler

Investeringsdirektør og bilentusiast Robert Næss i Nordea Investment Management påpeker at prisingen av Tesla er skyhøy, og 130 ganger selskapets inntjening i år (P/E, se tabell), og hele 300 ganger fjorårets inntjening.

-  Aksjemarkedet har forlengst bestemt seg for et salg på litt over én million biler om noe tid.  Allerede nå tror markedet at tredje generasjon vil såvidt bli faset inn i 2017, og at den vil stå for halvparten av salget i 2020. Og, går vi ti år frem, er det den som selger rundt 70 prosent av alle Tesla, sier Næss og viser til analyser fra de største amerikanske meglerhusene.

Med en pris på nærmere 100.000 dollar i USA og 100.000 euro i Europa med utstyr, blir imidlertid Norgessuksessen Model S altfor dyr til å oppnå et slikt volum, mener han. Heller ikke den varslede SUV-versjonen Model X, som ventes neste år - og som vil bli stivere priset - er det som skal sende selskapet opp i stratosfæren, ifølge Næss.

- Det er ikke dagens modell de priser inn, men tredje generasjon som kommer om tre år og som ikke er designet ennå, sier forvalteren, som nylig ble kåret til landets beste av Morningstar.

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

- En vakker bil

Tesla-sjef Elon Musk intervjuet på selskapets Oslo-kontor.
Tesla-sjef Elon Musk intervjuet på selskapets Oslo-kontor. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Det hersker mye mystikk rundt tredje generasjon, eller Model E, som den antakeligvis vil kalles. Tesla-toppsjefen lettet imidlertid litt på sløret overfor DN da han gjestet Norge i februar.

Hvordan blir designen?

- Det skal bli en vakker bil, det er sikkert. Jeg bruker mye tid i designstudio, sier Musk til DN.

Du har en gang sagt at Tesla Roadster var første steg, Model S steg to, og Model E steg nummer tre. Hvordan skal dere takle å gå fra null til omkring 350.000 biler i året? Det må være litt av en utfordring?

-Jeg vil si enklere. Fremdeles vanskelig, men enklere. Vi går fra 30.000 enheter i året til 300-350.000 i året. Det er en økning på 1000 prosent. Men det vil være en enklere bil enn Model S. Målet er en bil som er 20 prosent mindre, og som ikke har like mange funksjoner. Målet er å lage en rimelig bil for massemarkedet. Det betyr omkring 35.000 dollar og en rekkevidde på minst 32 mil, sier Musk.

Til sammenligning koster Model S omkring det dobbelte på hjemmemarkedet, og har en maksimal rekkevidde på 50 mil.

Foreløpig har Tesla kun 0,03 prosent av nybilmarkedet. Musk har større mål.

- Vårt mål er å flytte nærmere kommaet, det ville være et stort steg fremover. Én prosent er en million biler, og det er mange, sier Musk til DN.

 

Les også:
Tesla-boom kan bli kostbar
- Å spare skatt er noe folk elsker
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.