Han setter seg inn i en flunkende ny Model S i Stavanger, en bil som på kort tid er blitt et utbredt statussymbol i Norge. Nå sikter Tesla-gründer Elon Musk bredere.
- Vårt mål er å produsere en elektrisk bil for massemarkedet. Den nye batterifabrikken vi bygger, skal hjelpe på akkurat det, innen to og et halvt år. Vi skal ha klar en modell III, som vil være en elektrisk bil for massemarkedet, sier han.
Han sier bilen skal være klar innen tre år, og ha en rimelig prislapp.
- Det vil være halv pris av Model S, så rundt 35.000 dollar i USA.
Mangler i dag
Musk mener mange av dagens billigere elbiler er skrale greier.
- Det som mangler fra markedet for elektriske biler, og det er ganske åpenbart, er noe i midten. Vi har modell S, som er et storartet og innovativt produkt, men som er utenfor rekkevidde for mange folk. Så har du mange elektriske biler som er rimelige, men de er ikke storartede. De er kanskje ok, men de er ikke storartede. Du kan ikke bruke dem til å erstatte en vanlig bil. Du kan ikke kjøre lange avstander, og det er problemet. Det som virkelig mangler for å få den elektriske bilrevolusjonen til å ta av, er en rimelig bil med lang rekkevidde, en storartet elektrisk bil.
- Og den skal dere bygge?
-Vi skal definitivt forsøke.
Norsk storselger
Takket være det norske avgiftsfritaket på elbiler, kontra svært høye norske avgifter på bensinbiler, er Tesla Model S blitt en storselger i Norge. For Tesla er Norge blitt det viktigste markedet utenfor USA. Musk kaller Norge for et laboratorium for resten av verden når det gjelder elbiler, et sted det er mulig å teste ut infrastrukturløsninger i skala. Tesla-systemet oppgir at rundt 5000 Model S så langt er levert i Norge, hvorav rundt 1000 fra forhandleren i Stavanger. I tillegg kommer bestillinger. Det tar i dag flere måneder å få levert en Model S.
Musk mener en elektrisk bil til rundt 35.000 dollar, eller rundt 210.000 kroner, vil være enda billigere enn prislappen tyder på.
- En elektrisk bil til 35.000 dollar vil være billigere enn en vanlig bil til samme pris, for prisen på elektrisitet er mye lavere enn prisen på bensin. Hvis du leaser en bil, vil du oppnå besparelsen umiddelbart, sier han
- Kostnaden av en elektrisk bil til 35.000 dollar blir derfor ekvivalent med en bensinbil til 28.000 dollar i USA, eller kanskje 24.000 dollar i Europa på grunn av bensinkostnaden i Europa.
Les også:
Her er Googles solkraftverk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.