I 2014 nådde Tesla målet om å produsere 35.000 biler. 55 prosent av bilene endte opp på hjemmemarkedet i USA og 4042 av dem ble registrert i Norge.

I år skal det amerikanske selskapet produsere enda flere biler.

-Vi skal prøve å gjøre det bedre enn 55.000 biler i år, men det kommer an på hvordan det går med Model X. Vi må se hva som skjer i løpet av året og må ha en stabil produksjon, sa Tesla-sjef Elon Musk i et telefonmøte med aksjonærene sent onsdag kveld.

Tesla la frem resultatet for 2014, som viste et underskudd på 294 millioner dollar av en omsetning på nesten 3,2 milliarder dollar. Det er en klar vekst fra året før der underskuddet lå på 74 millioner dollar av en omsetning på nesten 2 milliarder.

I etterhandelen på Nasdaq falt aksjen med nesten fire prosent igår.

Stor etterspørsel
Musk sa at etterspørselen etter Teslas modeller fremdeles er stor, og at de ikke trenger å gi verken rabatter eller bedrive markedsføring for å selge ut årets produksjon. Det skal ligge inne 10.000 ordrer for Model S, og 20.000 bestillinger på den kommende suven Model X.

Musk hevdet også at han har et hemmelig våpen for å øke etterspørselen, som han muligens skulle ta i bruk, men uten å utdype hva det er.

Den nye modellen kommer i produksjon i løpet av relativt kort tid, og Musk sa de første leveringene ventes å skje til sommeren.

-Designen på X er gjort, så det er kun et spørsmål om å sette opp produksjonsmaskinene og leverandørkjeden nå. Vi må sørge for at kvaliteten er på topp, sa Musk.

Les også: Derfor utsettes den nye Tesla model X

En rekke Model X-prototyper testkjøres nå rundt omkring for å sørge for at bilen blir så god som Tesla ønsker.

Tesla lansererer onsdag morgen, norsk tid, SUVen Model X. Foto:
Tesla lansererer onsdag morgen, norsk tid, SUVen Model X. Foto: (Foto: Tesla)

Model 3
Tesla-sjefen hevdet at massemodellen Model 3 også er i rute, og ikke vil bli like forsinket som Model X, som i starten var tenkt å entre markedet i 2013.

-Vi skal ikke gå av skaftet med designen på Model 3. Vi skal prøve å komme med den i 2017. Vi skal kjøre litt safere med denne. Med Model X hadde vi falkevingedørene. Det er veldig komplisert, og den andre seteraden er en skulpturell nytelse, og det er mange vanskelige ting med den. Med Model 3 vil vi ha et superhøyt volum, og det gir mer mening når vi gjør noe folk synes er en flott bil. Så kan vi heller eksperimentere med plattformen senere, sa Musk.

Model 3 er en mindre bil enn dagens Model S, og planlagt utsalgspris er omkring 35.000 dollar.

Musk fikk også spørsmål om hvorfor Tesla skal bygge nok en modell, i steden for å videreutvikle Model S og Model X.

-Målet for Tesla har alltid vært å få elbiler til å skje. Vi må lage mange biler, og mye billigere enn Model S og Model X er i dag. Model 3 skal bli en premiumbil for massemarkedet.

Funnet ut av motorproblemene
I fjor høst slet Tesla med motor-problemer, og en lang rekke motorer ble skiftet ut, også i Norge.

Les også: Tesla-topp: - Vil ikke tilbakekalle bilene

-For folk flest opplever ikke problemer med motorene i det hele tatt. Det var en måned eller to for ett år siden, da det var problemer med smøringen i motoren.

Dette falt sammen med da en stor last ble sendt til Norge. Dette rammet derfor mange norske kunder. Vi kan reparere motorene nå, ikke skifte dem ut.

Hjemmebatterier
Tesla jobber også med et batteri som folk kan lagre strøm på hjemme i sine egne hus.

-Vi skal avsløre Tesla hjemmebatteri som kan bruker i folks hus ganske snart. Det kommer i produksjon om seks måneders tid. Det er veldig bra, jeg er ganske spent på det, sa Musk

Avdramatiserer Kina
Musk benyttet også anledningen til å avdramatisere utviklingen i Kina.

Les også: Tesla ute og kjører i Kina

-Det betyr ikke noe om vi solgte mye eller lite i Kina, for vi selger ut produksjonen. Men på lang sikt vil vi lykkes i Kina, for også folk i Kina ønsker verdens beste bil. Problemene i ble blåst helt ut av proporsjoner. Det er ikke vanskelig å lade bilen i Kina, selv om våre salgsfolk sa det, men det stemmer ikke, sa Musk.

-Jeg er sikker på at vi kommer i form i Kina i løpet av året. Salget i Hong Kong er supert, sa Musk.

I Detroit i januar stilte Tesla med den firehjulsdrevne Model S P85D som er ventet til det norske markedet om kort tid.
I Detroit i januar stilte Tesla med den firehjulsdrevne Model S P85D som er ventet til det norske markedet om kort tid. (Foto: Johannes Worsøe Berg)
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.