Robotenes og kunstig intelligens' inntog på de fleste områder i samfunnet bekymrer mange.
Tar roboten jobben din? (DN+)
I 2014 advarte for eksempel den verdensberømte teoretiske fysikeren Stephen Hawking om at anstrengelsene med å skape kunstig intelligens kan føre til slutten for hele menneskelighetens eksistens.
Også Tesla-gründer Elon Musk har uttrykt sterk bekymring: «Med kunstig intelligens påkaller vi djevelen», sa Musk under en konferanse ifjor i regi av regi av The Future of Life Institute. Han mener det er «vår største eksistensielle trussel», som kan forårsake noe «veldig farlig» innen de neste ti årene, skrev D2 ifjor.
Men Musk er ikke reddere for roboter enn at han mener fabrikken som skal bygge Teslas nye lavprisbil Model 3 kan komme til å ligne et stort utenomjordisk krigsskip, skriver Washington Post.
Maskinen som bygger maskinen
Målet er at produksjonen av Model 3 skal skje helt uten menneskelig innblanding. Det er roboter som skal stå for den faktiske bilproduksjonen. Menneskene skal bare passe på maskinene og sørge for at produksjonen går som den skal.
- Man kan virkelig ikke ha folk i selve produksjonslinjen. Da vil man automatisk falle til menneskelig hastighet, sa Musk under en analytikerkonferanse nylig ifølge Washington Post. Ifølge avisen sa Tesla-gründeren ingenting om hvor mye raskere maskinene vil kunne jobbe.
På en pressevisning på Teslas Gigafactory forrige uke sa Musk at fabrikken er noe langt mer enn en batterifabrikk. At fabrikken blir en suksess er ifølge The Verge kritisk for hele Teslas fremtid. Uten «Gigafactory», ingen Model 3 fordi det ikke vil finnes noen batterier.
- Vi anser fabrikken for å være et produkt. Fabrikken er i seg selv maskinen som bygger maskinen. Den fortjener faktisk mer oppmerksomhet fra ingeniører som jobber med kreativ problemløsing enn det produktet den lager gjør, sa Musk ifølge nettstedet under omvisningen på fabrikken.
Ifølge Musk er det fem til ti ganger mer produktivt å benytte ingeniører til å forbedre linjeproduksjonen i fabrikken enn å legge den samme innsatsen på produktet som faktisk bygges.
Les også: Revolusjonen fortsetter (DN+)
Anbefalt fra DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.