Tesla lanserte for to uker siden sitt nyeste produkt som skal lagre solenergi. De nye batteriene er ment til hjemmebruk, og det minste, «Powerwall», kan henges opp på innsiden av en garasje eller på utsiden av en husvegg.

Etter lanseringen sa Tesla-sjef Elon Musk at mottagelsen av det nye batterisystemet hadde vært helt «crazy».

Mye kan tyde på at dette ikke var noen overdrivelse. Tesla er nemlig på vei mot tidenes produktlansering, skriver di.se.

Elbilprodusentens nye batterier er i ferd med å sprenge «milliarddollargrensen» raskere enn noe annet produkt, ifølge Bloomberg News.

Allerede samme dag som batteriet ble lansert kunne man bestille «Powerwall» til en pris mellom 3000 og 3500 dollar (22.000 til 26.000 kroner). Også den industrielle versjonen «Powerpack» som kan lagre 100 kWh kunne bestilles fra første dag.

Og bestillingene formelig flommet inn. Ifølge Bloomberg er verdien av bestillingene bare i løpet av den første uken passert 800 millioner dollar, tilsvarende rundt seks milliarder kroner.

Kan bli større enn bil

Det er langt mer og raskere enn tidligere lanseringssuksesser, som den første Iphone-modellen eller ereksjonspillen Viagra. Disse behøvde over tre kvartaler på å bryte gjennom grensen på én milliard dollar.

Så hvis Tesla klarer å omgjøre bare en del av disse bestillingene til faktisk salg, vil det være en av verdens største produktlanseringer noensinne. De første batteriene er ventet å være på markedet til sommeren, og allerede nå er Tesla utsolgt for alle batterier som er mulig å produsere frem til midten av 2016.

I en telefonkonferanse forrige uke utelukket ikke Elon Musk muligheten for at inntektene fra batterivirksomheten en dag vil bli større enn fra bilsalget.

- I løpet av den siste uken har jeg blitt spurt av flere venner, kolleger, klienter og bekjente om egenskapene til hjemmebatteriet Powerwall til deres personlige bruk, enn jeg har blitt spurt om noen som helst bil produsert av hvilket som helst selskap jeg har dekket i mine 18 år som bilanalytiker, sier Adam Jonas hos investeringsbanken Morgan Stanley til Bloomberg News.

 

Les også: Svenske skal gjøre Teslaene mye billigere

 
- Det kan virke som et sykt høyt tall  

DNs biljournalist fikk en ganske uvanlig følelse i øynene da han testet Teslas nye firehjulsdrevne Model S.:

- Øynene forsvinner litt inni hodet
Det var første reaksjonen til DNs biljournalist etter å ha testet Teslas nye firehjulsdrevne Model S.
01:50
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.