Mye har gått Tesla Motors sin vei siden investor og stjernegründer Elon Musk var med å starte selskapet for ti år siden. Bilprodusenten, som har revolusjonert elbilbransjen verden over, møter imidlertid hindre på sin vei inn i verdens største bilmarked, Kina.
Hinderet heter Zhan Baosheng.
Stjal merkenavnet
36-åringen registrerte rettighetene til Tesla-navnet i Kina før den amerikanske bilprodusenten gikk inn i det kinesiske markedet. Han har derfor saksøkt selskapet for krenkelse av varemerket, og krever at Tesla stenger alle visningsbutikker, servicesentre og ladefasiliteter i landet.
Han krever også i søksmålet at Tesla stopper alt av salg og markedsføring, og dessuten betaler ham 24 millioner kroner i erstatning, skriver Reuters.
Zhan har også kjøpt domenet Tesla.cn, som automatisk omadresseres til hans twitterkonto.
- Hei, jeg er eieren av Tesla-varemerket i Kina. Varemerket er fortsatt i mine hender. Tesla Motors lyver, skriver han der.
Skjer flere
Zhan er den som prøver å stjele vår eiendom, svarer Tesla. Selskapet har tidligere klaget Zhan inn til kinesiske myndigheter og fått medhold i at kineserens varemarke er ugyldig. Zhan har anket avgjørelsen.
- Vi følger nøye med på hvordan Kina håndterer dette, sier Paul Haswell, partner i advokatfirmaet Pinsent Masons i Hong Kong.
Tesla er nemlig ikke det første multinasjonale selskapet som opplever at merkenavnet er stjålet idet de skal lansere produktene sine i verdens nest største økonomi. Både datagiganten Apple og luksuskjeden Burberry har opplevde lignende saker i Kina.
- Såkalte merkevaretroll følger med på vestlige merkers utvikling og forsøker å registrere ellers verdenskjente merker i Kina før de blir kjent her. Så bruker de dem når merkene vokser i Asia, sier Haswell til Bloomberg.
Fortsetter som før
Inntil anken er behandlet er ingen avgjørelse endelig ifølge kinesisk lov. Tesla nekter imidlertid å la kineseren komme i veien.
- Søksmålet vil på ingen måte stoppe oss fra å drive foretninger i Kina, skriver Tesla-talsmann Simon Sproule til Bloomberg.
Tesla leverte sine første biler i Shanghai og Bejing i april, og jobber med å kunne levere til flere kinesiske byer. Selskapet forventer å produsere biler i Kina innen fire år.
Hvordan det vil gå med den tyske bilprodusenten Loremo hvis de bestemmer seg for å ekspandere i Kina er heller uklart. Zhan har nemlig også registret rettighetene til Loremo-varemerket i sitt hjemland.
Les også:
Massivt data-angrep mot flere av Norges største bedrifter
Slik angripes de norske bedriftene
5000 nordmenn kan kjøre gratis til Stockholm (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.