VG skriver torsdag at fire eiere av Tesla S P85D klaget på at bilen underleverte. Tre av disse fikk medhold i utvalget og er tilkjent 50.000 kroner i erstatning.
På papiret hadde bilen 700 hk og en akselerasjon fra 0– 100 km/t på 3,2 sekunder. Tesla-eierne hevdet bilen hadde et effekttap på 20 prosent under det annonserte – og gjennom flere ulike tester viste at den reelle ytelsen var på bare 436 Hk.
De fire sakene avisene har fått tilgang til, ble avgjort med vedtak den 17. juni i år. Tesla har fire uker på å bestride kravet fra det blir forkynt før det blir rettskraftig.
– Jeg må understreke at vedtaket ikke er rettskraftig ennå. Saken kan bli tatt videre i rettssystemet, men hvis vedtaket blir stående, kan det skape presedens for fremtidige saker, sier direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerservice i Forbrukerrådet.
Tvisten sto først og fremst mellom forskjellen på «motorkraft» og «kjøretøykraft». Tesla-modellen har to motorer, og slår man sammen effekten i motorene får man 700 hk, mens den reelle ytelsen til bilen altså viste seg å bare være 463 hk.
Talsperson Even Sandvold Roland i Tesla opplyser til avisen at de nå vil gjennomgå beslutningen fra Forbrukertvistutvalget for å bedre forstå konklusjonen. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.