Trondheim-Oslo: - Dette er en stor dag! Etter å ha lett etter lading siden 1989, slipper jeg endelig det, sier Frederic Hauge.
Vi sitter bak Bellona-lederen i det trange baksetet i en Model S under signingsferden som betegnende nok har avgang fra Lade i Trondheim. Tesla skal åpne sine egne såkalte "Superchargers" som muliggjør gratis elbilkjøring uten for lange pauser mellom de største byene i Norge.
Hauge forteller gamle ladeskrøner om kontakter under søppelkontainere, og inne på lagerrom ved nesten ethvert potensielt stopp nedover hele Gudbrandsdalen. Skal man kjempe for elbilismen er ikke beskjedenhet en dyd.
Under en kort stopp på Berkåk, overbeviser Hauge tre lokale skuelystne om at elbil er fremtiden. Elektrisk bil har neppe før vært høyt på ønskelisten til Vebjørn Rodals sambygdinger.
Lange strømsugende oppoverbakker i Drivdalen fremkaller rekkeviddeangsten som man trodde Tesla hadde avlivet. Planen om å være tomme for strøm idet vi kjører inn i Dombås blir nesten for virkelig. Den erfarne elbilisten Hauge kreker oss likevel over Dovre, og i utforbakkene på vei ned fra fjellet øker igjen rekkevidden på bilen.
En imponerende stor folkemengde har samlet seg rundt åpningen av ladestasjonene som står på rekke ikke langt fra E6 rett ved Dombås sentrum. Foreløpig er det ikke mer enn omkring 100 nordmenn som kan benytte seg av superladerene, et tall som ifølge Tesla vil vokse til over 1000 før vi snur kalenderen til 2014. Tesla har sin egen løsning, men har tilrettelagt for andre aktører å bygge andre typer ladestasjoner i tilknytning til sin løsning.
- Vi gjør det på vår måte. Vi har ikke tid til å vente på de andre, sier Esben Pedersen, kommunikasjonssjef for Tesla i Skandinavia.
Det obligatoriske skolekorpset er erstattet av en jente som med kassegitar og ungpikerøst setter stemningen.
En halvtimes lading booster spenningen på batteriet, men ødelegger all spenning inne i bilen for de neste 16 milene ned til Lillehammer der enda en ladestasjon offisielt skal åpnes. Dette er hurtiglading i ordets rette forstand.
- Dette er en gamechanger, sier Hauge entusiastisk. Litt senere svinger vi inn på en bensinstasjon for å tømme den menneskelige tanken.
- Bensinstasjonene kan i hvert fall brukes til pissing, ler Hauge.
I det mer urbane Lillehammer er fremmøtet mer begrenset enn på Dombås.
Ordfører Espen Granberg Johnsen takker for valget av Lillehammer. Sjef for Veikro-kjeden Marche føyer seg til. De stiller med lokasjon, og håper at Tesla stiller med kunder som tar en matbit mens de lader.
Spenningen inn mot Oslo går mer på om vi rekker miljøvernministeren som Hauge har fått til å møte opp på Tesla-lokalene på Alnabru. Fartsressursene i bilen samt en miljøvernministers travle valgkampinnspurt sørger i kombinasjon for at vi ankommer omtrent samtidig med Bård Vegar Solhjell.
Hauge mener han kan presse frem lovnader om videre elbilincentiver, uten å få noe konkret på bordet.
- Vi må styrke infrastrukturen, og incentivene bør forlenges til 2020 gjennom et bredt forlik, sier Solhjell, som vil at Norge fremdeles skal være verdensener på elbil, for å kunne hjelpe andre opp til samme nivå.
Hurtigladere åpnet på fredag på seks steder rundt i landet, og Norge er det første landet utenfor USA som har fått disse superladerene. Tesla-gründer Elon Musk har lovet at laderne skal være gratis for alltid.
Selskapet er tydelig på hugget for tiden.
-Vi gjør det ikke enkelt for oss selv. Vi oppskalerer organisasjonen for å holde følge med salget, og bygger ladere samtidig. Men det er det som skiller oss fra tradisjonelle operatører og produsenter. Vi kan bevege oss veldig hurtig, sier Esben Pedersen.
Masseelbilismen er likevel ikke helt i mål før Tesla kommer med en billigere versjon med lang rekkevidde. Med priser fra halvmillionen blir Model S neppe allemannseie, og de tradisjonelle bilprodusentene vier seg foreløpig til mindre elektriske bybiler med begrenset rekkevidde.
Les test av Tesla Model S: Elektrosjokket
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.