Regnet spruter mot 17 frontruter på like mange ferske bilmodeller parkert like utenfor hovedstaden. Gulbrunt, halvråttent løv virvler opp i den kalde høstluften, idet kandidatene til Årets Firmabil 2014 på rekke og rad forsvinner ut på Gamle Mossevei.
– Dette må være en drøm for UP, 17 bransjefolk skal grisekjøre hverandres biler i senk.
Når Rune Gutteberg Hansen oppdager at utsagnet noteres, er han raskt frempå med en liten korreksjon.
– Du får legge til at Volvo følger fartsgrensene, sier informasjonsdirektøren i Volvo.
Han deltar i Dagens Næringslivs firmabiltest for aller første gang.
«Ingen å mobbe»
En som ikke er nykommer, er Mercedes-sjef Johnny Danielsen, som står igjen etter at de fleste kollegaene har dratt ut med hver sin bil.
– Det er ingen å mobbe i år, bortsett fra dem som stiller med prototype, sier Danielsen.
Han sikter til den nye generasjonen Ford Mondeo, som er så fersk at den norske importøren ennå ikke har fått en skikkelig produksjonsbil til landet.
– Dette er en ny bil jeg er spent på. Den er veldig fin å kjøre, men litt for skarp i svingene for meg, sier Hauk Erik Jensen fra Mazda etter å ha prøvd den sylferske Forden.
Uvisst resultat
For 20. gang samler Dagens Næringsliv norske bilimportører for å kåre «Årets firmabil», og med en lang rekke nyheter på startstreken har utfallet aldri vært mer uvisst.
Bilfaglig er det antageligvis Norges mest kompetente jury som skal bedømme hverandres biler. Likevel virker det som biltesting i praksis ikke er like enkelt hele tiden.
– Det må to fra Bertel O. Steen til for å åpne bagasjeluken, sier Danielsen, etter å lett forgjeves etter en knapp bak på Lexusen.
Han får til slutt hjelp av Peugeot-sjef Arne Lyslo Kristiansen, som deretter setter seg inn i testbilen fra Opel.
«Fortjener mer»
– Når jeg kommer inn i denne bilen, tenker jeg at de fortjener mer salg, sier en overraskende positiv Kristiansen om Insignia.
Opel sliter ennå med salget i Norge, men det hindrer ikke Opels pr-sjef Stein Pettersen fra å slenge med leppa etter å ha testet konkurrenten fra Lexus.
– Den trinnløse girkassen er som et munnsår. Du kan leve med det, men det er ikke noe du har lyst til å ha. Men bilen ser jo fin ut, så om du ikke er så opptatt av å kjøre bil, skjønner jeg at noen kan velge den, sier Pettersen.
Et romskip og to hybrider
– Det er jo som et romskip! Utbryter Peter Magnus Nissen når han setter seg inn i Citroënen.
Omringet av enorme glassflater bak rattet på Grand C4 Picasso, er det flere som har meninger om bilen.
– Her trenger man enorme mengder Jiff Fönsterpuss, sier Vidar Eriksen fra Audi, som selv har med seg A3 E-tron, en av testens to ladbare hybrider.
Den andre er den nære slektningen Volkswagen Golf GTE. Motoren er den samme, og prismessig skiller det kun 500 kroner mellom dem.
– Hehe, da vet jeg hvilken jeg ville kjøpt. 500 kroner er jo mye penger nå om dagen, sier Lexus-sjef Jan Christian Holm ironisk.
– Om man velger Golf eller A3 er vel så mye et spørsmål om hvem man ønsker å være enn forskjellene på bilene. Men hvor miljøvennlig er det egentlig med en bil med 204 hestekrefter? Man kjøper ikke den for å spare bensin. Det er jo så femi, det er ingen lyd. Jeg vil heller ha en Golf GTI som smeller og knatrer litt, sier Pettersen fra Opel.
Fersk flerbrukskopi
BMW stiller i år med den forhjulsdrevne flerbruksbilen 2-serie Active Tourer, en bil som skaper reaksjoner blant flere av deltagerne.
– Det bryter jo med hele konseptet deres, sier Audi-sjef Eriksen om konkurrenten BMW.
Peugeot-sjef Lyslo Kristiansen er enig:
– Jeg vil helst sitte nærmere asfalten når jeg kjører BMW, sier han.
Danielsen fra Mercedes synes BMW-en ligner mistenkelig mye på hans eget merkes B-klasse.
– Det er kopi, en copycat! Dette er en bil de ikke vil selge til den vanlige BMW-kunden. I forhold til de opprinnelige BMW-ene kan man si at denne har en genfeil – uten å fornærme noen.
– Men den har morsom lyd i motoren og gode kjøreegenskaper, som man forventer av BMW, legger Danielsen til.
Elbilforklaringen
Kjøreegenskapene til BMW-konsernets Mini roses også av mange av testerne. Men selv om den nye Mini-utgaven har fått fem dører, er det ingen som er imponert over plassen.
Holm fra Lexus mener Mini minner om et dukkehus, og er kritisk også til en annen tysk konkurrent.
– Vri om nøkkelen, det trodde jeg vi var ferdige med i 2014, sier Holm etter å ha satt seg inn i Mercedesen.
Etterpå er det Volvos representant som setter seg inn i Mercedesen.
– Dette er tysk og forutsigbart, det kan du tolke i begge retninger, sier Gutteberg Hansen.
Noen av deltagerne savner elbilene i konkurransen.
– Ja, så kunne vi tømt den før lunsj, så den bare hadde blitt stående borti gata her, sier Stein Pettersen.
I kampen om å bli «Årets firmabil» er alt lov.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.