2013 byr på en lang rekke bilnyheter. Mange viktige modeller fornyes, og det kommer et lass helt nye biler. Her er det ti bilnyhetene vi gleder oss mest til i 2013:
Audi S3
S3 er den ultimate versjonen av Audis kompaktbil. 300 hestekrefter, et dreiemoment på 380 newtonmeter samt quattrodrift på alle fire, sørger for at null til 100 km/t går unna på drøye fem sekunder.
Med 35 hestekrefter mer enn i forgjengeren, og 60 kilo mindre å dra på, synker forbruket til under 0,7 liter på milen. Prisen havner nok på drøye 700.000 kroner, noe som tilsynelatende er den eneste ulempen med denne bilen.
BMW 4-serie Coupé
3-serien har ikke bare blitt en strålende bil, den har også utskilt en ny 4-serie fra BMW. Coupé- og cabriolet-utgaven, samt en Gran Coupé-versjon får den nye 4-serie betegnelsen.
Under panseret får man de større motorene fra 3-serien, tenk bare hva treliteren med 306 hester kan utrette under panseret designet av nordmannen Per Ivar Selvaag.
Jaguar F-Type
Endelig er Jaguar tilbake med mindre sportsbiler. F-type er ikke bare vakker, men det virker som den har potensiale til å begeistre på andre områder også.
Minste motor er en V6-er med 340 hester. Toppmodellen får en V8-er på 495 hestekrefter. Prisen estimeres til omkring 1,1 millioner kroner.
Land Rover Range Rover
Blant suvene som kommer neste år, er det den slankede og definitivt godt holdte ur-luksussuven Range Rover som vi er mest spent på.
Bilen er inntil 400 (!) kilo lettere enn forgjengeren. Nå kommer også Range Rover med V6-dieselmotor, noe som sørger for en betydelig hyggeligere startpris på drøye 1,2 millioner kroner.
Mazda6
Det finnes også mer folkelige biler vi ser frem til. En av dem er den nye mellomklassebilen fra Mazda.
Bilen baseres på samme teknologi som har gjort kompaktsuven CX-5 til en bestselger i år. Antakelig kan Mazda6 bidra til å heve Mazda-salget ytterligere.
Mercedes A 45 AMG
Med den nye og sportsligere A-klassen ble det endelig aktuelt for AMG å blande seg inn i bilproduksjonen for den minste Mercedesen.
Dessverre ingen V8-motor, men 350 hestekrefter er svært lovende i det sportslige chassiset på A-klassen. Endelig en skikkelig kamp også i den marginale klassen for overmotoriserte premiumkompakter.
Peugeot 208 GTI
En langt billigere, men kanskje vel så morsom nyhet, er den nye GTI-versjonen av Peugeot 208.
Produsenten lover at GTI-genene fra legendariske 205 GTI skal være ivaretatt. En vekt på 1160 kilo og 200 hestekrefter høres i hvert fall moro ut på papiret.
Porsche Cayman
Om det har en sammenheng med en oppvekst på den kalde landsbygda, vites ikke, men personlig er jeg mer fan av coupéer enn cabrioleter. Når Porsches minste cabriolet Boxster leverer morofaktor til de grader, er det visse forventninger man har til den nye Cayman.
Om den ikke akkurat er folkelig, så hjelper en pris på omkring 700.000 kroner på tilgjengeligheten. Bilen kommer til Norge i første kvartal.
Tesla Model S
Ting tar tid! Hvor lenge har vi ikke ventet på Teslas familiebil Model S. En bil som høres for god ut til å være sann: Sportsbilytelser, plass til syv, ingen utslipp, og kanskje mest oppsiktsevekkende; akseptabel rekkevidde.
Jeg tør ikke en gang tenke på hvor ulidelig ventetiden for de 800 nordmennene som skal ha reservert bilen er. De første Model S-ene kommer ihvertfall til Teslas nest viktigste marked mot våren.
Volkswagen Golf GTI
Med en ny Golf, følger det også en GTI. På papiret ser det svært lovende ut. 230 hestekrefter og lavere vekt enn før, tyder på at dette blir en godbit.
Og den har litt å forsvare, vi kåret dagens Golf GTI til beste bil i sitt segment tidligere i år.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.