Det bekrefter Fotballforbundet på Twitter og i en pressemelding:
- NFF og NTF har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, med VG med på laget.
Dermed mister TV 2 rettighetene til norsk fotball de neste årene.
Dagens Næringsliv er kjent med at prisen er på 2,4 milliarder kroner for seks år, noe som betyr at tv-selskapet betaler 400 millioner kroner i året for rettighetene.
Sammen med Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport, skal VG produsere daglige sportsnyheter for TV-huset.
Fotballallianse
I en pressemelding står det at Tippeligaen og OBOS-ligaen vil fordeles på tv-kanalene Eurosport Norge og MAX. Noen kamper vil også bli sendt på TVNorge.
– Dette er en milepæl og et historisk vendepunkt i vår sportssatsing og vi er stolte av å få vise Tippeligaen og OBOS-ligaen de neste seks årene, sier sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme.
Mediehuset VG skal samarbeide med Discovery om den redaksjonelle dekningen.
– Det er Discovery som er rettighetshaver. For vår del betyr denne alliansen at vi kan utvide vår dekning av norsk fotball. Vi får tilgang på innhold som blir svært viktig for den digitale satsingen vår, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen, i pressemeldingen.
Generalsekretær i NFF, Kjetil Siem, mener avtalen er skreddersydd for det moderne mediemarkedet.
- Medievanene er i rask endring, og denne avtalen er fremtidsrettet og godt designet for å møte disse endringene, sier han i pressemeldingen.
Gratulerte Torry Pedersen
TV 2-sjefene Olav Sandnes, Jan Ove Årsæther og Bjørn Taalesen forlot TV 2-huset litt før klokken 11 i formiddag. De var å vei til NFF for å bli orientert om avgjørelsen.
- Vi møtte Torry på vei ut og gratulerte ham. Vi la inn et langsiktig og godt bud, så her har pengene skilt, sier Årsæther.
- Vi la også inn et bud på seks år. NFF åpnet i tenderen for å by på 4 + 2 år.
- Dette gikk for rekordhøye beløp. Vi var ikke i stand til å matche det. Det går betydelig opp fra forrige periode. Og vi som har kjøpt C More vet jo at norsk fotball har gått med underskudd i inneværende periode.
- Hvor stor avstand var det mellom dere og Discovery?
- Vi var ikke hårfint bak. Det var en klar forskjell på budene. Men vi har strukket oss langt og gitt et veldig godt tilbud
- Er prisen uansvarlig høy?
- Vi har våre regneark og vår modell. Discovery har sine. Vi har ikke noe grunnlag for å mene at prisen er uforsvarlig. Men vi kunne ikke betale så mye ut fra våre modeller, sier Jan Ove Årsæther.
Administerende direktør og sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes, sier til TV 2 at han skulle ønske kanalen fikk beholde rettighetene til norsk fotball.
- Vi er selvsagt veldig skuffet. De siste ti årene har vi helt eller delvis hatt norsk fotball på TV 2, og gjennomgående har vi fra publikum fått fantastiske tilbakemeldinger på hvordan vi har forvaltet rettighetene. Her har vi mye å være stolte av. Vi leverte et svært høyt bud, men nådde ikke opp. Prisen på norsk fotball er denne gangen økt vesentlig, fra den gang C More kjøpte rettighetene sist. Nå må vi konsentrere oss om andre rettigheter fremover i tid, sier Sandnes til TV2.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.