Tilsynelatende ser du nå på bilde av en Toyota Prius. Det er i og for seg helt korrekt, men den har et litt mer fancy etternavn. Dette er nemlig bilen som kan brukes som elbil til og fra jobb, men som samtidig kan brukes opp til hytta i helgene.

Toyota Prius Plug-in hybrid skiller seg fra en ordinær hybrid med sine større batterier av typen lithiumion, samt ikke minst mulighet for å lade dem opp via strømnettet.

Les også: Hybrid livsløgn

Vår testbil er en av få biler som eksisterer, og en testbil i ordets rette forstand - for denne bilen kommer ikke salg før om et par års tid. Og selv om bilen har sine begrensninger, er det vanskelig å ikke bli fascinert av teknikken som ligger bak.

 

Elbil i byen
Etter at man har plugget ut fra stikkontakten hjemme, kjører bilen på den elektriske motoren helt til du har tømt batteriet, noe som teoretisk sett skal være omkring 20 kilometer. Deretter fungerer den som en vanlig Prius, det vil si den veksler mellom bensinmotor og elektrisk motor, og lader batteriene ved hjelp av bremseenergi.

Når du ankommer jobben, er det bare å plugge inn i stikkontakten, og etter halvannen time er batteriet fullt oppladet igjen. Vår erf#229 var at rekkevidden ved bykjøring var mindre enn de oppgitte kilometrene, men vi kom oss da på jobb uten å bruke drivstoff. Uten kø på landeveien klarte vi omtrent 20 kilometer før bensinmotoren fyrte seg opp.

Skal du kjøre fortere enn lovlig, altså 100 km/t, kobler bensinmotoren seg inn, og hjelper til. Det samme skjer under kraftig akselerasjon.

Familiebil til hytta
De ekstra batteriene i bilen spiser litt mer av en allerede snau bagasjeplass. Volumet ligger på 403 liter, mot den vanlige Priusens 445 liter. Pakker du smart, går det likevel bra å komme seg opp til hytta. Har du strøm der, kan bilen til og med lades før helgen er over.

 

Priusen er ikke spesielt spennende å kjøre, og den ekstra vekten merkes. Men kjører du i "Power-modus" så er kreftene akseptable. Uansett er det ikke det som er poenget med denne bilen. Her er det om å gjøre å kjøre gjerrig, og det kan jo i seg selv være spennende nok.

Imponerende forbruk
Forbruket er oppgitt til oppsiktsvekkende lave 0,26 liter per mil. Det forutsetter at du lader bilen mellom hver gang, og at du ikke overdriver bruken av "Power"-knappen. Vi hadde et forbruk på 0,3 liter per mil den perioden vi hadde bilen, noe som må kunne betraktes som svært bra, ettersom vi ikke fikk ladet den opp hver gang vi satte den fra oss. Besøk på bensinstasjonen vil med andre ord bli sjeldne med denne bilen i garasjen.

Testbilen er en av tre som eksisterer i Norge, og det er ikke umulig at vi får se adskillig flere om noen år. At Toyota her er inne på noe som blir en del av fremtiden er det ingen tvil om. Om nå bare batteriene blir litt mindre og litt mer effektive, slik at rekkevidden på elmotor og plassen blir noe bedre, da snakker vi svært effektiv energibruk i et kjøretøy.

 

Flere teknologier
Bilen får konkurranse fra en litt annen type teknologi når Opel Ampera kommer i produksjon til neste år. Ampera drives alltid av en elektrisk motor, som lades hjemme for inntil seks mil elektrisk drift, dette utvides til 50 mil ved hjelp av en liten bensinmotor som lader batteriene underveis.

Les også: Snart kommer Ampera

Vi går en spennende fremtid i møte, og også myndighetene må finne ut hvordan de ulike teknologiene skal avgiftsberegnes.

Konklusjon:Bravo Toyota! I plug-in-versjon tas hybridbilen er viktig steg videre.

 

Les også: Ti biler for fremtiden (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.