Ett blogginnlegg, to twitringer og tre kaffekopper var alt som skulle til før Ingeborg Volan (30) fikk ny jobb.
Twitter har virkelig skutt fart i Norge de siste månedene. Daglig leder Marius Eriksen i Sermo Consulting, et kommunikasjonsbyrå som kombinerer rådgivning innen digitale medier med tradisjonell PR-filosofi, var litt tidligere ute...
- Jeg begynte å twitre for to og et halvt år siden. Og jeg oppdaget fort at kompetansenivået var høyt blant de som adopterte Twitter tidlig, sier han til DN.no.
Naturlig sted å jakte
Da oppdragsmengden til Sermo økte, var det helt naturlig å lete etter aktuelle jobbkandidater blant ivrige twitrere.
- Sosiale medier er undervurdert som rekrutteringskanal. Det er et utrolig bra verktøy på mange måter. Stiller du et spørsmål, kan du få 50 gode svar på et minutt. Å drive talentspotting på Twitter er ideelt for et selskap i vår bransje, for oss er det helt avgjørende å finne dyktige folk som lever og ånder for nettsamtalen. Vi har øynene åpne for våre neste talenter, sier Marius Eriksen.
Les mer om Twitter her:
Twitrer seg til jobb
Følg DN.no på Twitter her
Ingeborg Volan lærte bort digitale medier til journalister på Institutt for Journalistikk (IJ) da hun kom borti Twitter for ett års tid siden.
"Søkte" via Twitter
- Den gang var det ikke så mange andre norske der, så jeg fant fort twitrere som var opptatt av det samme som meg. En dag hadde Sermo skrevet i bloggen sin at de var på jakt etter flere folk. Jeg ble nysgjerrig, sendte en melding på Twitter og fikk en melding tilbake. Vi møttes, og tre kopper kaffe senere hadde jeg fått ny jobb, forteller Volan. 1. mai startet hun i jobben som kommunikasjonsrådgiver i Sermo.
- Så Twitter-meldingen fungerte som en jobbsøknad?
- Ja, absolutt. Man får fort et inntrykk av folks personlighet, hva man står for og hva man kan via twitring. Navnet ditt som merkevare står sterkere hvis du bruker Twitter på riktig måte. Selv får jeg mange gode tips, innspill og bygger opp et faglig nettverk der. De som følger hverandre på Twitter får et slags kollegialt forhold, sier Ingeborg Volan.
Nettverksbygging
Førsteamanuensis Tanja Storsul ved Insititutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo synes ikke det er overraskende at sosiale medier er på fremmarsj som rekrutteringskanal.
- Vi vet at man har utvidede bekjentskapskretser på sosiale medier, og det er gjennom slike forbindelser man ofte får seg jobb, sier Storsul til DN.no.
Les også:
Nekter å jobbe uten Facebook
Googler deg - og dumper deg
Redd ryktet ditt på nettet
7 av ti lever på nettet
De sosiale mediene har kommet for å bli og brukes i dag til all mulig form for kommunikasjon, forklarer hun.
- Facebook og Twitter er ikke bare tull og tøys. Mer og mer koordinering skjer gjennom sosiale medier, man danner nettverk med andre gjennom spesifikke grupper og kan ofte føle seg utenfor et fellesskap hvis man for eksempel ikke har opprettet en Facebook-profil. Twitters kjappe oppdateringer er veldig forskjellig fra Facebook, og det er ikke gitt at Twitter får samme funksjon, men de utfyller hverandre, sier Tanja Storsul.
- Hvor viktige vil sosiale medier som Twitter og Facebook bli som rekrutteringskanal?
- Det er vanskelig å svare på. Men i noen typer arbeid tror jeg disse sosiale mediene er viktige for å finne de rette kandidatene, sier Storsul.
- Byr på seg selv
- Sosiale medier handler om nettverksbygging. Og når man er på jakt etter ny jobb er det å bygge nettverk gull verdt, sier hun.
Det er Marius Eriksen i Sermo helt enig i:
- Twitter handler om nettverksbygging og dialog. Man byr på seg selv, og det er lett å få feelingen av hvem som kan være den rette kandidaten til en jobb. I tillegg er Twitter et supert research-verktøy, sier han.
Følg DN.no på Twitter her
Diskutér saken!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.