Høsten nærmer seg ubønnhørlig, men det trenger ikke å være noe problem, selv om du sitter bak rattet i den billigste bilen fra Porsche. For maken til anti-høstdepressiva, kan man ikke få skrevet ut hverken fra andre bilbutikker, eller fastlegen for den saks skyld.
Klikk på bildet øverst i artikkelen for å se video!
Se store bilder i DN Play!
Tradisjonelt sett er Boxster sett på som en bil for de som er interessert i å stusse hår, og ikke noe for de innbitte Porsche-fanatikerne. Det betyr ikke at den fortjener sin plass i skyggen av ikoniske 911. For Boxster er ikke noen dårlig bil, og gir masse kjøreglede for omkring halve prisen. Utseendemessig har den kvittet seg med frisørbil-utseendet, og den har økt både sporvidde og akselavstand for å gjøre slike karakteristikker til skamme.
Med en "frapris" på omkring 650.000 kroner er dette en av de billigste Porschene noensinne. Og til tross for at det er suven Cayenne som leder på salgsstatistikken, er det sportsbilene som fører DNA-et videre. Og selv om 911 er den gjeveste modellen, holder Boxster nær sagt følge med den mer ikoniske slektningen sin.
Vår testbil er av det "simpleste" slaget når det kommer til motor.
Men etter at man har vridd om nøkkelen som selvfølgelig er plassert til venstre for rattet, er det en gledelig og deilig lyd som manifesterer seg bak de to setene. For rett bak ryggen sitter det en 2,7-liters sekser som er trimmet ned til 211 hestekrefter før den inntar norske salgslokaler. Med det resultatet at man selv beholder 90.000 kroner, og samtidig mister 54 hestekrefter.
Null til 100 km/t går i samme øyeblikk opp med halvsekundet, men det føles ikke som noe stort offer, for på kjøring som passer denne bilen fungerer de 211 hestekreftene ypperlig. Vårt generelle syn på hetekrefter er at det vanskelig kan bli for mange, og at ord som overmotorisert er ikke-eksisterende, men det betyr ikke at man langt på vei kan ha det like morsomt bak rattet i en 211-hester, som en med mer effekt. Nedtrimmingen gjør i hvert fall drømmen om en Porsche nærmere oppnåelig for flere.
Det meste er lagt til rette for at det skal smiles bredt bak det lille røde rattet i Boxsteren.
Se og hør råtassen her!
Ettersom motoren er midtmontert, er vektfordelingen første punkt på en lang liste over positiviteter. Dette følges opp av en ytterst fleksibel dobbeltklutsj-girkasse, som i det ene sekundet putrer rolig avgårde i syvende trinn og 80 km/t på måleren, før du sender tyngde til høyrefoten som i løpet av millisekunder sender girkassa ned på trinn to, og turtallet opp i 6000! For en respons, for en hurtighet!
Glem gamle regler om at sportsbiler skal ha manuell girkasse. Porsches PDK-girkasse er rett og slett glimrende, komfortabel og myk når du trenger det, og så vass som en girkasse kan bli når det er nødvendig. I tillegg gjør den bilen raskere og mer effektiv enn med manuell girkasse.
Når turtallet er mellom 5300 og 7400 omdreininger er kreftene på sitt maksimale, og lyden gjør seg også gjeldende gjennom stofftaket, som store deler av høsten må være på her til lands.
Boxsteren føles nemlig først og fremst som en kjøremaskin, så kan man heller ta det som en bonus på fine dager at taket fjernes på ni sekunder i hastigheter opp til 50 km/t. At den ikke har fast tak, lider ikke stivheten i karosseriet av. Det er så fast og fint som det går.
De 211 hestene på bakhjulene er tilstrekkelig til å kunne slenge på rumpa, og styringen er så presis som du forventer på en Porsche. At dagens strenge fokus på drivstoffbesparelse har gjort at bilen har elektromekanisk servostyring, kjennes ikke ute på landeveien som noe negativt.
Sammen med en vektbesparelse på 35 kilo fra forrige modell, sørger mer effektive motorer med tullete start/stopp-teknologi til at forbruket er senket med 15 prosent. Noe det neppe er noen som bryr seg om det i dette segmentet, med unntak av at innkjøpsprisen blir langt hyggeligere.
Sportsligheten til bilen kan påvirkes gjennom sport og sport plus-knappene i midtkonsollen. I sistnevnte modus stives alt opp, og girkassen holder nær slitsomt lenge på girene. Ikke så underlig ettersom bilen trenger litt turtall for å oppføre seg som en Porsche.
Selvfølgelig kan man i slike situasjoner ønske seg noe mer effekt, men på den annen side er det kanskje mer morsomt å presse en noe svakere motor, enn å holde tilbake en som er mer tilpasset autobahn-hastigheter.
For "lovlig" kjøring på norske landeveier skal du være rimelig bortskjemt om du ikke slipper frem smilet.
Se video i DN Play: Høstens beste antidepressiva(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.