Gull har skapt hodebry for Tolletaten.
De siste årene har nemlig utførselen av det edle metallet økt markant, mens innførselen ikke har økt tilsvarende.
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det ble eksportert gull for mellom 1,5 og 1,9 milliarder kroner i 2011 og 2012.
Importen i samme tidsrom begrenset seg til henholdsvis 9,8 og 26 millioner kroner.
- Vi produserer jo ikke noe gull i Norge, men eksporten har likevel tatt seg kraftig opp mellom 2010 og 2012, påpeker tolldirektør Bjørn Røse i Tolldirektoratet.
Han minnes aktørene som for en tid tilbake slo seg stort opp ved å kjøpe andres gull for så å smelte det om og selge det videre.
- Det var en del svindel forbundet med dette. I flere saker ble gull ble smuglet inn uten at det ble betalt merverdiavgift, sier Røse.
Nå er imidlertid momsreglene for gull endret, og det har hatt god effekt, mener tolldirektøren.
Rekordår
I fjor avdekket tolletaten manglende avgiftsbetaling for 1,46 milliarder kroner - det nest høyeste tallet noensinne.
Nå frykter Røse at enda flere avgiftspliktige - både selskaper og privatpersoner vil forsøke å sno seg unna i året som kommer.
- I dårlige økonomiske tider ser vi en tendens til at man forsøker å jukse mer for å få et konkurransefortrinn, sier han og refererer til oljebremsen som har rammet norsk økonomi.
Foreløpig er det for tidlig å fastslå om omfanget av avgiftsunndragelsene vil øke, understreker tolldirektøren.
- Men vi aner en forsiktig, underliggende trend som er stigende, forklarer han.
Dropper drivstoffavgift
Metodene for å lure seg unna er mange og kreative.
Les også: - Hvorfor smuglet de narkopenger inn i Norge?
De største avvikene i 2015 knytter seg til avgifter på mineral- og bunkersolje, ifølge Tolletaten.
I fjor ble det avdekket avvik på mellom 300 og 400 millioner kroner på dette området, noe som tyder på at enkelte befraktere har forsøkt å unngå drivstoffavgiften.
- Båter som opererer i utenriksfart får avgiftsfri olje. Det samme gjelder båter i innenriksfart, men da under spesielle vilkår, forklarer fungerende seksjonssjef Britt Hilde Øiseth i Tolldirektoratet.
Dermed har fristelsen simpelthen blitt for stor for dem som feilaktig har oppgitt at de oppfyller vilkårene for fritak.
- Når vi foretar kontroller, ser vi at dette ikke stemmer i det hele tatt, forklarer Øiseth.
Dømt til fengsel
I fjor ble tidligere Uniol-sjef Carl-Ivar Herskedal dømt til to års fengsel for å ha bidratt til at uriktige tollsertifikater ble utstedt for 21 laster med biodiesel.
Ifølge Økokrim var biodieselen i realiteten å regne som kanadisk og skulle derfor ha utløst 33,6 millioner kroner i toll ved innførsel til EU-land.
Les mer: Tolltriksing ga to års fengsel (+)
Bolig, bil og leker
Et økende problem i både Norge og internasjonalt er såkalt «transfer pricing». Det innebærer at firmaer innen samme internasjonale konsern oppgir ukorrekte verdier på interne transaksjoner, forklarer Røse.
Ofte gjelder blant annet utenlandske selskaper med dattervirksomheter i Norge.
- Vi ser spesielt at importørene setter tollverdien på importerte varer for lavt for å redusere avgiftsbeløpet og øke fortjenesten. Det forekommer også at importvarer overhodet ikke blir deklarert, opplyser Røse.
Blant annet jukses det med tollverdien på boligmoduler, traktorer, biler, reservedeler, leker, skolemateriell, fotoprodukter og klær, ramser han opp.
Beløp i millioner kroner:
Kilde: Toll- og avgiftsdirektoratet
Les også: Hansa og Heineken ut av Remas hyller
Investorer putter millioner i Nabobil
Se DNtv:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.