Shell har en driftsmodell i Norge der hver kjøpmann driver mellom to og 15 bensinstasjoner, skriver Dagens Næringsliv.
En intern oversikt som avisen sitter på viser at selskapene til 12 av de 28 Shell-kjøpmennene som driver Shells 180 egeneide stasjoner var i økonomisk knipe før jul.
Tre kjøpmenn som drev til sammen ni Shell-stasjoner er siden gått konkurs.
– Vi retailere i Shell er veldig små brikker i et stygt spill. Det handler om å sende penger til moderorganisasjonen. Julaften klokken 12 sendte Shell forretningsplanen min for 2013, på epost. Med de rammebetingelsene jeg fikk der, var det ikke mulig å drive lenger, jeg hadde ikke annet valgt enn å gå til skifteretten. Eneste kreditor som ikke har fått pengene sine, er Shell selv, sier Snorre Løberg til DN.
Fire år tidligere ble Løberg hedret som årets retailer (kjøpmann) i Shell.
Han sier fortsatt «vi» om Shell, men fredag 1. februar ble det åpnet konkurs i Løbergs selskap Retail Karo, som drev to Shell-stasjoner i Nord-Trøndelag. Det til tross for at driftsresultatet for 2012 er positivt.
Ikke den første
Konkursbølgen som rammer Shell, er ikke den første. DN har flere ganger de siste årene skrevet om Shell-kjøpmenn som har gått overende.
Hver gang har imidlertid Shell sentralt skyldt på kjøpmennene.
Nå har også to av kjedens største og mest lønnsomme kjøpmenn fått nok og bryter ut, skriver Dagens Næringsliv.
Andreas Øvrebø, som driver syv betjente og fem ubetjente Shell-stasjoner i Møre og Romsdal, og Trond Svarstad, som driver 13 betjente Shell-stasjoner i Agder-fylkene og Telemark, har begge sagt opp avtalen med Shell, og er på vei ut.
- Ikke enige
– Dette er et marked som er tøft av mange årsaker, og det er gledelig at så mange forhandlere klarer seg veldig godt. Vi er ikke enige i en virkelighetsbeskrivelse av at alt er udelt negativt, sier kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i Norske Shell til Dagens Næringsliv.
På spørsmål svarte Aasheim til avisen at hun ikke er kjent med tallene i oversikten som DN sitter på som viser at 12 av 28 Shell-retailere før jul hadde negativ egenkapital.
Direktør for bilistmarkedet i Norske Shell, Anita Sørlundsengen, ønsket igår selv ikke å besvare DNs spørsmål rundt kjøpmennenes økonomi, og viste til at det «ble mest riktig» om Aasheim besvarte spørsmålene.
Les hele saken og alle kommentarer i Dagens Næringsliv onsdag.
Les også:
Ny konkursbølge i Shell
(2011)
<b>Vil granske bensinkjedenes priser</b>
<b>Statoil: Ja, vi har veldig stor fortjeneste på drivstoff</b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.