24.11.2022 Siv Juvik Tveitnes Fører tilsyn med fortiden Konkurransetilsynet gjør seg sine særegne tanker om problemet med store medieeiere, men hopper bukk over det viktigste: Hvem som er aktører i det norske mediemarkedet nå.
29.07.2022 Kristian R. Andersen Spaltist: Vaktbikkjer på streng diett Kostnadsnivået i norske avishus har stått stille siden 2016. Samtidig økte Facebook og Google reklameinntektene med fem milliarder. Det er urovekkende.
10.12.2021 Mediene tapte nær en milliard i annonseinntekter i 2020 En tidel av inntektene norske medier får fra annonser, forsvant i 2020 sammenlignet med året før. Imidlertid fryktet nok mange at det ville gå enda verre.
23.07.2021 Lydbokplattformen Fabels katalog publisert gratis på nett – Jeg med mine kolleger skal ødelegge hele bransjen med innspilling og salg av lydbøker, sier den russiske birøkteren Nikita Volgin, som hjelper med å skaffe trafikk til gratis-nettsiden.
11.04.2021 Jan Morten Drange Innlegg: «Big tech»-giganter i klinsj Teknologigigantene erobrer fortsatt land – men nå stadig mer fra hverandre.
16.04.2020 Dagspressens reklameinntekter stupte i mars – april blir trolig enda verre Til tross for et stort fall i reklameinntekter i mars, tror Mediebyråforeningen at det verste ligger foran oss.
03.04.2020 Ole Erik Almlid Innlegg: Mediene trenger hjelp fra myndighetene Medienes annonseinntekter forsvant over natten med koronakrisen. Samtidig trenger samfunnet journalistikken mer enn noensinne.
14.01.2019 Ekspertens reklamespådom: – Dette er siste året tv er størst Reklamemarkedet på tv har stupt de siste årene, men har klart å holde posisjonen som kongen på haugen. Nå er det snart over, tror Mediebyråforeningen.
31.10.2018 Facebook-aksjen åpner opp fem prosent etter at resultatene overrasket markedet Sissener-analytiker Peder Steen mener Facebook viser positive tendenser, men er usikker på om Facebooks storsatsing på korte bilde- og videomeldinger vil slå til.
02.02.2018 Fant 91 norske annonsører på nettsider for falske nyheter Annonsørforeningen og Mediebedriftenes Landsforening har gått gjennom over 2000 nettsider for falske nyheter. Der fant de 91 norske annonsører.
21.01.2018 Eva Grinde Teknoprofet med stormannsambisjoner Åpenhetsapostelen Google vil ikke fortelle hva Google Norge driver med eller hvordan de jobber.
14.09.2016 Skjebnedag i aviser Torsdag er det varslet allmøter om kuttplaner i både Aftenposten og Adresseavisen. Ferske bransjetall viser kontinuerlig annonsefall for norske medier.
16.06.2016 - Jeg kan plukke det fra hverandre i løpet av 60 sekunder Mikko Kotila mener det er naivt av annonsører å tro at de ikke blir svindlet når de kjøper nettreklame på digitale reklamebørser.
15.06.2016 – En ekstremt korrupt bransje Den digitale reklameindustrien er en boble som nærmer seg finanskrisenivå, ifølge den finske eks-hackeren Mikko Kotila (40).
07.06.2016 Vil kjøpe seg inn i varmen Mange brukere av reklameblokkering på internett sier de ønsker å betale for medieinnhold. Nå får de muligheten.
29.05.2016 I samtaler om felles annonsesystem Medieselskaper som Schibsted, Polaris Media og Amedia har hatt en rekke samtaler den siste tiden for å finne frem til et felles annonsesystem. – Det haster å få dette på plass, sier Polaris-sjef Per Axel Koch.
12.05.2016 Vokser voldsomt Programmatisk reklamekjøp er på vei til å ta over tronen for annonsekjøp digitalt.
10.05.2016 – Ja, vi er hatet Adblock-sjef Till Faida hates av mediene. Programmet, som pressen mener snyter dem for milliarder av reklamekroner i året, har gjort ham rik.