04.12.2022 Stian Jansen Spørsmålet norske bedrifter bør stille seg nå: Har vi forstått alvoret? Vi går en langvarig, økonomisk mørketid i møte, og etter den venter et annerledes marked enn det vi markedsførere kjenner fra før. Bedriftene bør forberede seg på det verste.
04.11.2022 Ole Christian Apeland Er tiden inne for å forby reklame for flyreiser og rødt kjøtt? Norge var tidlig ute med forbud mot tobakksreklame og blant de første med forbud mot røyking på utesteder. Vi kan gjerne være først i verden med forbud mot offensiv reklame for lite klimavennlig adferd.
23.09.2020 Jan Morten Drange Innlegg: Digital markedsføring i Norge i skvis mellom EU og USA Med ett ble alt norske bedrifter gjør av digital markedsføring som involverer amerikanske servere, ulovlig. En avgjørelse i EU-domstolen er årsaken. Løsningen er i det blå.
03.04.2020 Ole Erik Almlid Innlegg: Mediene trenger hjelp fra myndighetene Medienes annonseinntekter forsvant over natten med koronakrisen. Samtidig trenger samfunnet journalistikken mer enn noensinne.
19.03.2020 Forbrukertilsynet varsler bot på 400.000 etter virus-annonse - ber Dagbladet om å skjerpe seg – Et grovt brudd på markedsføringsloven, skriver Forbrukertilsynet om virusannonsen. Nå varsler tilsynet bot til selskapet bak annonsen og ber Dagbladet stramme opp rutinene.
19.03.2020 Annonsemarkedet svikter: TV 2 med ekstraordinære tiltak Mediebedrifter over hele landet lider under mangel på annonsører. TV 2 endret taktikk for å redde annonsesalget under koronakrisen.
03.12.2019 Dag Svanæs Innlegg: Politisk reklame i sosiale medier? Nei takk! Politisk reklame i sosiale medier undergraver demokratiet og er et eksperiment vi ikke har råd til å være med på. Et velfungerende demokrati er jo en forutsetning for vår velstand.
13.11.2019 Stian Rønvåg Er det digitale gullet mye glimmer? Store annonsører søker over til breddemediene igjen – for å bygge merkeverdi, kunne ta høyere priser og skape langsiktig salg.
13.08.2019 Innlegg: Utfordrende innholdsmarkedsføring I et lykkelig øyeblikk i sommer leste jeg DN på mobilen og tenkte at det er godt det ikke er flere, større annonser. Jeg betaler jo mange tusen kroner i året for å ha avisen.
20.04.2019 Blokkjedeselskap vurderer å melde Facebook inn til Konkurransetilsynet Selskapet har kunder som Statkraft og DNB, men får ikke lov til å annonsere på Facebook. Det er ikke lett å få gehør når du holder på med «block» eller «crypto».
18.12.2018 Stanser konkurrentens annonsering Bilforhandleren Star Autoco på Lørenskog annonserte i lokalavisen Asker og Bærums Budstikke. Det ville importør Bertel O. Steen ha slutt på – de mente Bærum var utenfor Star Autocos distrikt.
20.11.2018 Forbrukslånaktører kjemper om Google-plass: – På det meste ser vi at budene kan være opp til 8–900 kroner per klikk Eksplosiv vekst i forbrukslånbransjen fører til tøffere kamp om topplasseringer i Google-søk. Eksperter anslår at ordet «forbrukslån» nå er verdt minst 650 kroner per klikk på en normal dag.
31.10.2018 Facebook-aksjen åpner opp fem prosent etter at resultatene overrasket markedet Sissener-analytiker Peder Steen mener Facebook viser positive tendenser, men er usikker på om Facebooks storsatsing på korte bilde- og videomeldinger vil slå til.
28.09.2018 Gunstige tilbud om turistkjøtt, sextanter eller en brukt sekretær Forfatter og nostalgiker Håvard Mossige har finkjemmet gamle dagers avisannonser for merkelig mat, råbillig drikke og forbløffende medisin. Han fant folk.
26.06.2018 PHD vokser mest i mediebyrågigant Mediebyrået PHD vokser mest i byrågiganten Omnicom Media Group og omsatte for over 820 millioner kroner i fjor. Konsernet planlegger nå et fjerde selskap i Norge.
14.06.2018 Hardt ut mot Google og Facebooks GDPR-håndtering Google og Facebook har sviktet norske annonsører ved å ikke rydde opp i eget personvernrot før GDPR, mener irsk ekspert.
14.06.2018 Catharina Nes Amerikanske nettaviser stenger europeere ute i GDPR-frykt Ingen bransje i verden vet mer om oss enn annonseindustrien. Det gjør at amerikanerne nå trår forsiktig i møtet med europeere.
02.05.2018 Runar Pahr Andresen Nei til særnorsk Google-skatt Anfo annonsørforeningen er redd for at en midlertidig særnorsk løsning for å beskatte selskaper som Google og Facebook vil få utilsiktede konsekvenser for norske markedsførere.
04.12.2022 Spørsmålet norske bedrifter bør stille seg nå: Har vi forstått alvoret? Stian Jansen Innlegg
04.11.2022 Er tiden inne for å forby reklame for flyreiser og rødt kjøtt? Ole Christian Apeland Etterbørs
19.03.2020 Forbrukertilsynet varsler bot på 400.000 etter virus-annonse - ber Dagbladet om å skjerpe seg Etterbørs
20.11.2018 Forbrukslånaktører kjemper om Google-plass: – På det meste ser vi at budene kan være opp til 8–900 kroner per klikk Markedsføring