09.12.2024 Marte Eidsand Kjørven Hvilke banker er best til å bekjempe svindlerne? Enkelte banker lykkes godt med å forebygge og håndtere svindelsaker, andre ikke. Hvem de er, får ikke forbrukerne vite.
21.10.2024 DN mener: Vi kan ikke fortsette å gi kriminelle skattepengene våre Tillitsbaserte systemer i Skatteetaten, Nav og Brønnøysundregistrene fungerer ikke uten bedre lovverk for å stoppe svindel.
16.08.2024 Andreas P. Engstrand Hvorfor hacke en bank når du kan spørre Lise på 76 år om penger? Til tross for en rekke nye teknologiske verktøy er det enkle ofte det beste, også for svindlere: Finn et offer på sosiale medier, bli venn med vedkommende og spør om penger. Bankene har ikke sjans til å stoppe dette alene.
08.07.2024 Øyvind Westby Brekke BankID er kommet for å bli En reversering av digitaliseringen av tjenester som BankID for å hindre økonomisk kriminalitet er ikke løsningen. Vi trenger heller økt samarbeid.
04.07.2024 Marte Eidsand Kjørven BankID muliggjør økonomisk kriminalitet DNB og NHO roper varsko om økonomisk kriminalitet og bedragerier. Det er det all grunn til. For å bruke et godt norsk uttrykk: Det brenner på dass.
26.05.2024 Bård Bjerkholt I mellomtiden vokser bunken med privatøkonomiske tragedier Hva en svensk banksjef i tårer forteller om hvem som bør ta de økende svindeltapene til norske bankkunder.
20.05.2024 Danske Bank tapte svindelsak – vurderer videre skritt Finansklagenemnda mener Danske Bank må erstatte tapet etter at en kunde vipset 97.000 kroner til svindlere.
12.05.2024 Marte Eidsand Kjørven Norske bankkunder tar store deler av svindeltapene «Olga» blir ikke lenger lurt til å oppgi BankID-passord og engangskoder – hun blir nå lurt til å overføre penger til en «sikker konto». Og med det slipper banken å ta tapet.
05.04.2024 Caroline Christine Lødrup Skam gjør vondt verre for svindelofre og blir et hinder i kampen mot svindlerne Svindel rammer «alle», men skam og fortvilelse hindrer ofre i å søke hjelp i tide. Og myndigheter som straffeforfølger svindelofre, signaliserer at ofre faktisk bør skamme seg.
11.02.2024 Petter Omland Norske banker bryter fortsatt loven Det er på høy tid at samtlige banker etterlever sentrale forbrukerrettsregler og slutter å påføre svindelofre ulovlig ekstrabelastning.
30.01.2024 Petter Dines Olsen Banker svikter svindelofre Bankenes praksis uthuler regelen som sørger for at svindelofrene straks får tilbake deler av pengene ved BankID-svindel.
05.06.2023 Marte Eidsand Kjørven Svindelofre må betale tilleggsskatt på stjålne BSU-penger Ekssamboeren tømte BSU-kontoen hennes. Skatteetaten mener at svindelofferet dermed har brutt vilkårene i BSU-avtalen og må betale ekstra skatt.
30.11.2022 Gisle James Natvik Farvel til Norges verste kontrakt? Ny finansavtalelov skal fra årsskiftet gjøre det mindre lønnsomt for banker å la seg ID-svindle. Men BankID vil trolig fortsatt påføre individet for mye svindelrisiko.
02.10.2022 Ellen Bennin Brataas ID-svindel rammer kvinner hardest og oftest To av tre eID-tyveri gjøres i nære relasjoner. Det er først og fremst kvinnene som blir svindlet av sine nærstående.
09.09.2022 Marte Eidsand Kjørven Kjærlighetssvindel: Moralisering gir ingen løsning Digitaliseringen har gjort kjærlighetssvindel enklere. Selv om ofrene neppe bør få samme vern som ofre ved ID-tyveri skal få, er det gode grunner til å styrke forbrukervernet også på dette feltet.
25.08.2022 Petter Omland Finansbransjens Mikke Mus-domstoler Svindelofre har krav på bedre behandling enn de gjerne får når sakene håndteres i bankenes kontorlandskaper eller interne organer som benevnes som «klagenemnd» eller «reklamasjonsnemnd».
07.08.2022 DNB har «konsekvent unnlatt» å sende tvistesaker til Finansklagenemnda: – De har brutt reglene Svindlede DNB-kunder risikerer å bli overlatt til seg selv, mener forbrukerrådet. DNB sier de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen.
29.09.2021 Eivind Gjemdal Innlegg: Nødvendig med felles kamp mot svindel med elektronisk ID Det offentlige og finansnæringen bør stå sammen i kampen mot svindel med elektronisk ID. Den nye regjeringen kan ta fatt ved å få utredet ansvaret for misbruk av eID og e-signatur.
16.08.2024 Hvorfor hacke en bank når du kan spørre Lise på 76 år om penger? Andreas P. Engstrand Innlegg
05.04.2024 Skam gjør vondt verre for svindelofre og blir et hinder i kampen mot svindlerne Caroline Christine Lødrup Innlegg
07.08.2022 DNB har «konsekvent unnlatt» å sende tvistesaker til Finansklagenemnda: – De har brutt reglene Privatøkonomi