19.06.2024 Stavanger-rederi nekter millionbot Altera nekter å vedta boten på åtte millioner kroner fra Økokrim. Nå kan saken havne i retten.
22.03.2022 Opprettholder dom på seks måneders fengsel for skipsreder Georg Eide Den norske skipsrederen Georg Eide er dømt til seks måneders fengsel for forsøk på ulovlig strandhugging av skipet Harrier.
28.01.2020 – Razziaen kom helt ut av det blå – Vi har ingen ting å skamme oss over og er glade for å få alle fakta på bordet, sier Teekay Offshore-sjef Ingvild Sæther etter at Økokrim gjennomførte en razzia hos selskapet tirsdag morgen.
08.01.2020 Økokrim tiltaler norsk reder i «Harrier»-saken Økokrim tiltaler Georg Eide (53) for medvirkning til forsøk på å smugle ut skip til Pakistan for strandhugging.
19.02.2019 Mattias Grieg Dagens regelverk klarer ikke å få bukt med «beaching» Regelverkene strekker ikke til, og andre tiltak må tas i bruk: Det må koste å handle uetisk.
05.02.2019 Henrik Hagberg Finnes intet smutthull som kan gjøre «beaching» lovlig Salg, flaggskifte eller reposisjonering av skipet i forkant av skraping på strendene er nytteløst – «quick fix» finnes ikke.
30.01.2019 To nye skip ble dumpet på strand - nå varsler Herbjørn Hanssons rederi juridiske skritt For første gang sier Herbjørn Hansson-styrte Nordic American Tankers at «beachingen» av to skip kan være avtalebrudd. – Vi har opptrådt 100 prosent korrekt, sier Hansson.
22.11.2018 Lover å følge minstestandard for skraping Skipsreder Herbjørn Hansson og Nordic American Tankers endrer kurs og selger to gamle skip med vilkår om skraping etter Hongkong-minstestandarden. – Langt fra bra nok, svarer Ingvild Jenssen i NGO Shipbreaking Platform.
16.11.2018 Tidligere Greenpeace-skip endte opp på strand i Bangladesh ved en feil Greenpeace er uttalt motstander av å hugge opp skip på strender i Sørøst-Asia. Nå har et av deres tidligere skip endt opp i Bangladesh.
17.08.2018 Forsikringsagenten Skuld Marine Agency siktet i «Harrier»-saken Opplyste først til DN at selskapet ikke var siktet i «Harrier»-saken. – Jeg fikk nye opplysninger i går ettermiddag, sier styreleder Ståle Hansen i Skuld Marine Agency fredag.
16.08.2018 Jusprofessor om «Harrier»-saken: – Burde være en vekker for hele bransjen Jusprofessor Alla Pozdnakova mener forsikringsselskaper og andre shippingaktører har gjort for lite for å stoppe ulovlig skipshugging. Nå må de legge om: – Det er ikke bare rederiene som kan straffes, sier hun.
15.08.2018 Kim N. Gabrielli Rederne kan lære av klesbransjen Klesmerkene tar ansvar for arbeidsforholdene i hele verdikjeden nå, ikke bare i egen bedrift. Skipsfarten må få til det samme.
13.08.2018 «Harrier» fikk doble sertifikater – norsk selskap siktet Skipet «Harrier» fikk det nødvendige sertifikatet for en skrapingsreise til en strand i Pakistan – og samtidig for en helt annen reise – utstedt av det norske selskapet Aqualis. Nå er selskapet og en tidligere Aqualis-ansatt siktet av Økokrim.
10.08.2018 Reder Georg Eide siktes av Økokrim etter skipssalg Økokrim mener den norske rederen Georg Eide (52) ville sende skandaleskipet «Harrier» til ulovlig skipshugging i Pakistan. Nå er han siktet for miljøkriminalitet sammen med flere selskaper.
09.08.2018 Kyrre W. Kielland Jus og moral ved «beaching» av skip Seiler et skip med europeiske eiere under bekvemmelighetsflagg, kan «beaching» være lovlig. Da har moralske forpliktelser begrenset effekt.
01.08.2018 Johan H. Andresen: – Alle eiere av skip har et ansvar for hvordan skipene deres skrapes Tidligere i år utestengte Oljefondet fire selskaper som var assosiert med hugging av skip på strender i Bangladesh. Nå risikerer det Herbjørn Hansson-styrte rederiet Nordic American Tankers samme skjebne.
30.01.2019 To nye skip ble dumpet på strand - nå varsler Herbjørn Hanssons rederi juridiske skritt Shipping
01.08.2018 Johan H. Andresen: – Alle eiere av skip har et ansvar for hvordan skipene deres skrapes Shipping