04.09.2024 Eirik Mofoss Kutt elbilsubsidiene – bruk pengene ute Elbilsubsidiene koster for mye og virker for lite. Erstatt dem med mer effektive klimatiltak i utlandet.
08.11.2023 Askill Harkjerr Halse «Årsavgiften» kan bli en ny bremsekloss i klimapolitikken Gjentatte kutt i trafikkforsikringsavgiften – «årsavgiften» – vil gi en større bilpark av biler som slipper ut CO2.
21.02.2023 Robert Næss Nordmenn kjøper de feteste bilene i verden nå Norge la om bilavgiftene i 2007 for å få mer miljøvennlige biler. Fasit: Bilene er blitt betydelig større, motorytelsen er doblet, vi kjøper stadig flere biler – og vi har flere fossilbiler enn i 2007.
20.10.2022 Thor Egil Braadland Ti grunner til at elbiler ikke bør få vektavgift Ap og Sp foreslår en ny vektavgift på alle nye biler. Bare denne avgiften vil gjøre en elbil på to tonn nesten 20.000 kroner dyrere.
06.10.2022 Nå blir det dyrere med elbil Regjeringen innfører vektavgift også for elbiler. Det blir heller ikke like gunstig som det har vært å ha elbil som firmabil.
12.05.2022 Så dyre blir elbilene Regjeringen vil fjerne momsfritaket for elbiler til fordel for en tilskuddsordning. Så mye dyrere blir det for folk flest.
12.10.2021 Freder elbilene, straffer ladbare hybrider Den avtroppende regjeringen ønsker å strupe salget av ladbare hybrider.
29.03.2021 Geir H.M. Bjertnæs Innlegg: Bilavgiftsparadokset Elbiler bør ha høyere engangsavgifter enn biler som bruker mye drivstoff. Det er et paradoks at politikerne velger å opprettholde avgiftsfritak for å nå ambisiøse nasjonale utslippsmål.
24.03.2021 Lasse Fridstrøm Innlegg: Bilistene har CO2-avgift på mer enn 20 ganger «CO2-avgiften» allerede Bilistenes reelle CO2-avgift er minst 13.000 kroner per tonn utslipp, ikke bare «CO2-avgiften» på cirka 600 kroner. Og 13.000 kroner er et forsiktig anslag.
22.03.2021 Bård Bjerkholt Glem CO2-avgiften. Det er ikke den som betyr noe for elektrifisering av bilparken. Den indirekte skattlegging av utslipp fra norske personbiler er så høy at det ikke er rart at folk protesterer.
01.12.2020 Enighet om statsbudsjettet for 2021: Ingen avgiftsøkning på biler likevel Budsjettenigheten betyr at de planlagte økningene i bilavgiftene skrinlegges.
19.11.2020 DN mener: Den rødgrønne Porsche-momsen er et skritt i riktig retning Det var gøy så lenge det varte, men også elbiler bør betale moms.
07.10.2020 Naf frykter ny avgiftsbølge på bil –Vi er redd for at det vi ser fra regjeringen nå er starten på en større avgiftsbølge på bil, sier Naf-sjef Stig Skjøstad.
07.10.2020 Nå blir ladbare hybrider dyrere Regjeringen øker avgiftene på bensin- og dieselbilene, og strammer inn fordelene for de ladbare hybridene.
07.02.2020 DN mener: Fergeprotestene må møtes med større grep enn å bevilge noen ekstra millioner. Fergeopprøret viser regionspolitikernes avmakt. Rikspolitikerne som styrer pengene, bør også ta beslutningene.
08.11.2019 Rike Tesla X-eiere betaler nesten ingenting i avgifter. Det vil Ap nå ha en slutt på En Tesla X-eier betaler litt under 8000 kroner i avgifter, mens en som kjører VW Touareg må ut med over en halv million mer. Nok fordeler for de pengesterke nå, mener Aps Hadia Tajik.
24.03.2021 Innlegg: Bilistene har CO2-avgift på mer enn 20 ganger «CO2-avgiften» allerede Lasse Fridstrøm Innlegg
22.03.2021 Glem CO2-avgiften. Det er ikke den som betyr noe for elektrifisering av bilparken. Bård Bjerkholt Kommentar
07.02.2020 DN mener: Fergeprotestene må møtes med større grep enn å bevilge noen ekstra millioner. Leder
08.11.2019 Rike Tesla X-eiere betaler nesten ingenting i avgifter. Det vil Ap nå ha en slutt på Politikk