04.10.2024 Anders Dugstad Tilbakebetaling av avgifter øker oppslutningen om klimapolitikk Ap vil skru til klimapolitikken med økte klimaavgifter, men tilbakebetale en del av avgiftene til folket for å dempe motstanden. Vi har spurt folket og bedriftsledere hva de syns om dette.
23.05.2024 Anders Opedal Kan få dobbel effekt av CO2-avgiften Vi ber ikke om mer penger til olje- og gassnæringen, men at CO2-avgift fra næringen benyttes til å bygge ut sårt tiltrengt kraft for alle.
17.06.2022 Bård Bjerkholt Spørsmålet er om folk skal få en utstrakt hånd eller et spark bak. Eller begge deler? Når bensinprisen stiger, er det mye som ikke er til å fatte og begripe.
27.12.2021 Sigrun Gjerløw Aasland Kronikk: Nøkkelen til et lykkelig partnerskap Regjeringen ønsker å inngå klimapartnerskap med næringslivet. Kan de bli lykkelige sammen?
05.12.2021 Historisk høye co₂-priser og kaldt vær: – Mandag vil strømprisene sette ytterligere fart Kaldt vær, høy etterspørsel i Europa og stadig lavere magasinfyllingsgrad betyr enda høyere strømpriser fremover. Mandag gjør strømprisene et nytt hopp, viser ferske tall.
25.11.2021 Svein Thompson Innlegg: Feilslåtte klimatiltak for fiskeflåten Full CO₂-avgift for fiskeflåten vil føre til at verdifullt fiskeri går tapt. Fartøyene vil dessuten fylle drivstoff utenlands, noe som gir mer CO₂-utslipp og tap av arbeidsplasser langs kysten.
13.10.2021 Jens Ulltveit-Moe Innlegg: Prisen på klimautslipp må opp – men uten opptøyer CO2-avgiften er riktig medisin for å få utslippene ned raskt. Jonas Gahr Støre må de neste fire årene jobbe hardt for å gjøre den både spiselig og virkningsfull.
07.09.2021 Bjørn Erik Reinseth Innlegg: Utdeling av grønne merkelapper til enkelte næringer er et blindspor Det er vanskelig å forutsi hvilke teknologier eller løsninger som vil lykkes med å løse klimautfordringene. Det klarer heller ikke bevilgende myndigheter
29.08.2021 Bård Bjerkholt En klimafornekter av «den aller farligste sorten» Alle gode mennesker må sverge på IEAs nullutslippsbibel.
26.08.2021 Bård Bjerkholt Kullproblemet som ikke forsvinner En sluttdato for kull er adskillig viktigere for klimaet enn en sluttdato for olje og gass.
16.08.2021 Steinar Juel Kronikk: Aktiv næringspolitikk for jobbenes del, ikke klimaets? Forurensning må gjøres ulønnsomt slik at bærekraftige løsninger blir lønnsomme. Da kan vi få klimatiltak som virker.
13.08.2021 DN mener: Støres lommeboksfrieri til velgere i distriktene kler ikke et styringsparti Å skjerme bilister fra økning i CO2-avgift er dårlig klimapolitikk.
04.08.2021 Knut Anton Mork Kronikk: Den som bare hadde en karbonavgift – eller? I økonomenes verdensbilde kommuniserer husholdninger og foretak via markedspriser, mens myndighetene korrigerer for eksterne virkninger. Er det så enkelt?
03.06.2021 Bård Harstad Kronikk: Olja etter IEA-rapporten Klimapolitikk er et koordineringsspill – der oljepolitikk spiller en rolle.
08.05.2021 Øystein Dørum Innlegg: Karbontoll? En god tanke, men vanskelig i praksis Bør en sykkel der aluminiumsrammen er fremstilt med kullkraft koste mer enn den som er laget på vannkraft? Ideelt sett ja. Men å få det til er krevende.
08.04.2021 DN mener: Et manglende klimaforlik trenger ikke å bety et farvel til klimamålene. Men det krever at Stortinget klarer å si nei til lobbyister. Forurenser må betale i praksis, ikke bare på papiret.
25.03.2021 Rotevatn om klimameldingen: Dette er en stor seier Klimaminister Sveinung Rotevatn (V) er sterkt uenig i at regjeringens klimamelding har endt med et mageplask.
24.03.2021 Lasse Fridstrøm Innlegg: Bilistene har CO2-avgift på mer enn 20 ganger «CO2-avgiften» allerede Bilistenes reelle CO2-avgift er minst 13.000 kroner per tonn utslipp, ikke bare «CO2-avgiften» på cirka 600 kroner. Og 13.000 kroner er et forsiktig anslag.
04.10.2024 Tilbakebetaling av avgifter øker oppslutningen om klimapolitikk Anders Dugstad Forskning viser at ...
17.06.2022 Spørsmålet er om folk skal få en utstrakt hånd eller et spark bak. Eller begge deler? Bård Bjerkholt Kommentar
05.12.2021 Historisk høye co₂-priser og kaldt vær: – Mandag vil strømprisene sette ytterligere fart Energi
07.09.2021 Innlegg: Utdeling av grønne merkelapper til enkelte næringer er et blindspor Bjørn Erik Reinseth Innlegg
13.08.2021 DN mener: Støres lommeboksfrieri til velgere i distriktene kler ikke et styringsparti Leder
08.04.2021 DN mener: Et manglende klimaforlik trenger ikke å bety et farvel til klimamålene. Men det krever at Stortinget klarer å si nei til lobbyister. Leder
24.03.2021 Innlegg: Bilistene har CO2-avgift på mer enn 20 ganger «CO2-avgiften» allerede Lasse Fridstrøm Innlegg