18.11.2018 Mathilde Tybring-Gjedde Ingen elever er «digitalt innfødte». Det er en myte. «Digitale ferdigheter» forstås for snevert i dagens skole. Digitalisering krever nye ambisjoner for elevenes digitale kompetanse.
26.04.2018 Kunstig intelligens ga femdoblet deltagelse fra BI-studenter I Handelshøyskolen BIs splitter nye digitale læringsplattform skal virtuelle chatboter starte faglige diskusjoner. – Kan aldri erstatte lærere, mener NTNU-professorer.
30.01.2018 Norsk app-suksess blir pensum Det har kostet 30 millioner å gjøre app-suksessen Dragonbox klar for skolen – nå trykker gründeren gassen i bunn.
26.01.2018 Kjemper for et barnevennlig internett Baronesse Beeban Kidron har kommandert Hugh Grant og Colin Firth. Nå vil hun tvinge sosiale medier til å ta mer hensyn til barna på internett.
06.11.2017 Millioner til digital lærerutdanning Fem høyskoler og universitet har fått midler fra regjeringen til prosjekter som skal gjøre lærerutdanningene for grunnskolen mer digitale.
15.06.2017 Jørgen Sjaastad Gjør teknologi skolen mer effektiv? Skoleåret går mot slutten. La oss tenke gjennom hvordan «effektiv» teknologi virker i skolen før ferien starter.
04.04.2017 Alisdair Munro Blind for realitetene Det er skuffende at styreleder i NDLA, John Arve Eide, fremstår som blind for realitetene i saken.
29.03.2017 Ønsker større mangfold Utdanningskomiteen på Stortinget er enige om at det må åpnes for et større mangfold i det digitale læremiddelmarkedet.
27.12.2016 Heidi Austlid En nødvendig debatt DNs artikkelserie om Norsk Digital Læringsarena reiser en viktig debatt om innovasjon og mangfold i valget av læremidler.
26.12.2016 Alisdair Munro Digital læremiddelkrasj Digitaliseringen av læremidler har stoppet opp i forlengelsen av at forretningsgrunnlaget for digital innovasjon i privat regi har smuldret bort. Hvordan kan utfordringene DN har beskrevet de siste ukene løses?
21.12.2016 Ingrid Somdal-Åmodt Vinje NDLA: Billig og bra eller dyrt og dårlig? Hvis digitale læremidler fra NDLA holder høy kvalitet og er gratis – hvorfor er de da så livredde for konkurranse?
18.12.2016 Helge Eide Hva om NDLA ikke fantes? De gratis digitale læremidlene fra NDLA blir i dag mye brukt i videregående skole. Dette offentlige eide nettstedet har vært med på å øke mangfoldet av læremidler, mener Kommunesektorens Organisasjon.
11.12.2016 Elever og lærere slår alarm: Utdaterte tjenester Elevorganisasjonen og Norsk Lektorlag mener kvaliteten på digital undervisning lider under at én offentlig aktør har tilnærmet monopol. Nå slår de alarm i et brev sendt til sentrale utdannelsesmyndigheter.