17.09.2024 Eirik Mofoss Selv ikke regjeringen kan hevde at elbilsubsidiene er effektiv klimapolitikk nå Effektiv, global klimapolitikk er ikke utdatert. Det er fremtiden.
04.01.2023 Frykter USAs gigantiske lovpakke – Norge kan komme i en dobbel skvis NHO og regjeringen jobber nå i tospann for å hindre at USA stenger grensene for norske batterier og mineraler.
13.04.2022 Ekspertgruppe foreslår å kutte i elbilfordeler Statens vegvesen foreslår flere tiltak for å få folk tilbake i kollektivtrafikken. Blant annet kutt i elbilfordeler og skatt på gratis jobb-parkering.
25.01.2021 Innlegg: Et bedre bompengesystem må til – elbilen er jo ikke et mål i seg selv Elbiler gir minst like stort utslipp av svevestøv – de er tyngre – og elbiler har de samme kø-, ulykkes- og støyeffektene som andre kjøretøy. Det er kostnader som bør med.
21.01.2021 Lan Marie Berg Grove feil og svakheter bak forslag om å avvikle elbilfordeler Færre elbiler, mer luftforurensning og støy og høyere klimagassutslipp. Det blir resultatet av bompengeutvalgets forslag til regjeringen. Forslaget bør låses ned i en skuff.
15.01.2021 Erna Solberg Kronikk: Kutt utslippene, ikke utviklingen Skal vi nå våre klimamål, er vi avhengig av et sterkt næringsliv som har økonomiske muskler til å drive omstilling og jobbskaping. Røde tall gir ingen grønn fremtid.
03.09.2020 Gunnar S. Eskeland Innlegg: Elbilpolitikken virker Elbilpolitikken virker ikke mot sin hensikt, den reduserer utslipp, og ikke bare i Norge. Men dyr er den, og billigere bør den bli.
06.07.2020 Geir H. M. Bjertnæs Innlegg: Klimakur 2030 og utforming av bilavgiftene Elbil-beregningene er ikke forenlig med etablert kunnskap om kostnadsberegninger av klimapolitikk.
29.06.2020 Bjørn Røse Innlegg: Trettenmilliardersspørsmålet Elbilsubsidiene utgjorde nesten 13 milliarder kroner i fjor, viser mine beregninger. Det store spørsmålet er hvilken klimaeffekt vi får for pengene.
19.06.2020 Vibeke Stærkebye Nørstebø Innlegg: Hva med avgiftslettelser for å dele og reparere? Kloke avgiftsgrep banet vei for elbilen. Det bør være en viktig lærdom når regjeringen nå går inn for å fremme sirkulærøkonomien.
13.02.2020 DN mener: Det grønne skiftet vil kreve kraftigere lut enn å lokke rikfolk til å kjøre Tesla
02.12.2019 Suksess med billigladere for elbil: – Det er nesten for utrolig til å være sant I februar i år lanserte Stavanger-selskapet Easee en ny billader for private hjem. Ti måneder etter, har selskapet solgt ladere for 83 millioner kroner og gründerne er blitt mangemillionærer.
11.11.2019 Sterke reaksjoner på Tajik-forslag: – Spenner bena under elbilpolitikken Høyre og Venstre reagerer på Aps foreslåtte fjerning av momsfritaket på elbil.
14.10.2019 DN mener: Elbilfordelene bør trappes ned nå Jo, også borgerlige regjeringer må bry seg om statens inntekter.
17.09.2024 Selv ikke regjeringen kan hevde at elbilsubsidiene er effektiv klimapolitikk nå Eirik Mofoss Innlegg
19.06.2020 Innlegg: Hva med avgiftslettelser for å dele og reparere? Vibeke Stærkebye Nørstebø Innlegg
13.02.2020 DN mener: Det grønne skiftet vil kreve kraftigere lut enn å lokke rikfolk til å kjøre Tesla Leder