24.07.2024 Jofri Lunde Vaklende anbudssystem for kollektivtransporten Et velfungerende leverandørmarked er nødvendig for å sikre effektiv og innovativ drift av kollektivtilbudet.
12.07.2024 Hvis du var jernbanediktator Nok en sommer med buss for tog. DN har spurt lekfolk og eksperter om løsninger på det norske togproblemet.
18.07.2023 Bernt Sverre Mehammer Autonome kjøretøy kan gi oss supertilgjengelige byer. Hvis vi tør. Når bilene kan kjøre seg selv, forandres de grunnleggende forutsetningene for byplanlegging, og vi kan påvirke hvordan.
30.05.2022 Oslo Ap vil droppe Fornebubanen med mindre en rekke krav innfris Arbeiderpartiet ønsker ikke å stanse byggingen av den nye Fornebubanen, men setter en rekke krav til Viken fylkeskommune og utbyggerne for at prosjektet skal fortsette.
25.03.2021 Jofri Lunde Innlegg: Kollektive reiser må bli den nye normalen Staten subsidierer norske elbilister med 19 milliarder kroner hvert år. Fylkeskommunenes kollektivtrafikk mottar halvparten så mye. Misforholdet bør justeres, til klimaets og samfunnets beste.
16.03.2021 Bjørne Grimsrud Innlegg: Nasjonal transportplan må løse to store utfordringer Regjeringen bør gi svar på hvordan transporttjenester kan finansieres og prises og hvordan sektoren bedre kan organiseres.
22.10.2020 Han laget noen av Norges mest kjente tog- og t-banestasjoner Nå er 76 år gamle Arne Henriksen i full sving med sitt siste bygg.
01.08.2020 Lasse Fridstrøm Innlegg: Vi trenger kollektivprofitører Anbudskontraktene i bussbransjen gjør det lite interessant for selskapene å tiltrekke seg flere passasjerer. Bedre insentiver må til, og Jernbanedirektoratet viser vei.
11.03.2020 Telenor kan sette prisrekord når hovedkontoret selges Telenor skal selge sine eiendommer. Hovedkontoret kan sette ny prisrekord på Fornebu. En pris på over åtte milliarder antydes under visse betingelser.
28.11.2019 Solvik-Olsen fortsetter med samferdsel i ny jobb Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (47) blir fra 1. desember seniorrådgiver i Forus PRT, et selskap som utvikler moderne kollektivløsninger.
22.10.2019 Rødgrønn plattform: Lover at Oslo skal bli utslippsfri innen 2030 Kjøttfri skolemat, billigere kollektivtilbud, treplanting og gratis aktivitetsskole til flere. Det er stikkord for den politiske plattformen i Oslo mellom Ap, SV og MDG.
21.08.2019 Bane Nor og Vy med 2069 innstilte tog på 15 dager Etter seks uker med buss for tog skulle alt bli bedre, men en oversikt fra Aftenposten viser 2069 innstilte tog for Bane Nor og Vy og massive forsinkelser.
11.07.2019 Mikael Buchmann Elsparkesykler hører hjemme i kollektivselskapene Kollektivselskapene vil være «partner innen mobilitet» – da bør de overta elsparkesyklene. Det gjør det også lettere å få til reguleringen som kan skape orden i kaoset.
12.06.2019 Sigve Tjøtta Veiprising handler om tillit, ikke teknologi Bilister som betaler veipenger, forventer å få igjen veier, ikke noe annet. Ny teknologi løser ikke det grunnleggende tillitsproblemet i veiprising.
27.05.2019 DN mener: Det er faktisk helt i orden at bompenger går til å bygge sykkelveier Bompenger handler om mer enn å finansiere nye veier.
18.07.2023 Autonome kjøretøy kan gi oss supertilgjengelige byer. Hvis vi tør. Bernt Sverre Mehammer Innlegg