09.11.2022 Krever flere svar Luftfartstilsynet har en spesiell overvåkning av Flyrs anstrengte økonomi. Det er uklart om den nye finansieringsplanen setter den vanlige driftstillatelsen i fare.
08.11.2022 Flyrs skjebnedøgn: – Vi følger nøye med Direktør Lars Kobberstad sier Luftfartstilsynet har forsterket den økonomiske overvåkningen av Flyr mens selskapet kjemper for å overleve. Pengejakten fortsetter på overtid.
25.08.2021 Flyselskapet Norse Atlantic ansetter direktør fra Luftfartstilsynet med ansvar for selskapets driftssøknad – skal drifte samme lisens etter oppstart Tove Skogheim er ansvarlig i Luftfartstilsynet for å utstede flylisens til nye selskaper. Det nye langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways har ansatt henne midt i selskapets søknadsfase.
27.01.2021 Nytt kreditormøte for Norwegian – denne gang i Norge Onsdag vil kreditorene til det kriserammede flyselskapet Norwegian på nytt samles når den norske rekonstruktøren vil legge frem sin vurdering av selskapet.
17.12.2020 SAS får millionbot av Luftfartstilsynet for manglende utbetaling til kunder: – Helt på sin plass SAS må betale én million kroner i tvangsmulkt for ikke å ha gjennomført nok refusjoner innenfor fristen som angis av flypassasjerforordningen. Flyselskapet beklager overfor kundene og lover å betale tilbake.
03.12.2020 Virke mener Norwegian forleder Luftfartstilsynet Hovedorganisasjonen Virke mener Norwegian forleder Luftfartstilsynet til å tro at deres norske kunder i hovedsak har fått tilbakebetalt penger for ubrukte flybilletter: – Vi vet med sikkerhet at det ikke er tilfellet.
01.12.2020 Norwegian stanser billett-refusjoner: – Dette er uheldig Flyselskapet Norwegian har igjen stanset utbetaling av refusjoner for billetter kjøpt gjennom reisebyråene. Det fører til at kundene velger andre flyselskaper, mener reisebyråtopp.
09.11.2020 Norwegian stanser automatisk refusjon av billetter: – Dette er svært uheldig Samtidig med at regjeringen mandag morgen sa nei til å støtte Norwegian finansielt, stanset flyselskapet automatisk refusjon av flybilletter.
02.10.2020 Forbrukerrådet mener vi ikke bør godta å betale flyreiser på forskudd lenger Forbrukerrådet mener det er på tide at myndighetene sanksjonerer mot flyselskaper som ennå ikke har refundert korona-avlyste reiser, men at det ikke er nok.
02.10.2020 Luftfartstilsynet gir flyselskapene frist for refusjon og varsler månedlige bøter på én million kroner Luftfartstilsynet har konkludert: SAS vil bli bøtelagt dersom selskapet ikke overholder tidsfristen for å tilbakebetale alle kunder for kansellerte reiser.
25.09.2020 Luftfartstilsynet konkluderer snart – flyselskapene kan bli bøtelagt Tusener av flypassasjerer har ventet et halvt år på refusjon for kansellerte reiser. Om få dager avgjør Luftfartstilsynet om de skal bøtelegge flyselskapene.
23.09.2020 Knut Arild Hareide varsler mulige bøter til SAS etter trege refusjoner SAS møter Luftfartstilsynet torsdag etter krass kritikk for sen billettrefusjon. Samferdselsminister Knut Arild Hareide krever fortgang.
26.08.2020 SAS-kundene kan måtte vente på pengene i ni måneder. – Helt uakseptabelt I et brev til Luftfartsverket skriver SAS at selskapet regner med å ha refundert kundene for kansellerte flyvninger innen nyttår. Men det er langt fra sikkert. Det mener Forbrukerrådet er helt uakseptabelt.
14.08.2020 SAS-kunde og jurist varsler søksmål: – Utålmodigheten og irritasjonen boblet over Etter fem måneder har Marianne Rødvei Aagaard fortsatt ikke fått full refusjon fra SAS. Nå har hun sendt varsel om søksmål for å få flybillettpengene tilbake – med renter.
14.08.2020 SAS og Norwegian vil ikke si når kundene får tilbake pengene sine for korona-kansellerte flybilletter: – En uakseptabel situasjon Mange kunder venter fortsatt på at SAS og Norwegian skal refundere kansellerte flybilletter. Nå forlenger Luftfartstilsynet fristen for å gi status. Det mener Forbrukerrådet ikke er godt nok.
03.07.2020 Unn May Mathisen har ventet på refusjon fra SAS siden mars: – Det er frustrerende og ganske drøyt Unn May Mathisen er en av mange nordmenn som har ventet månedsvis på å få pengene sine tilbake fra flyselskapene. Dette har du krav på hvis flyreisen din er kansellert.
01.07.2020 Treg refusjon tirrer Luftfartstilsynet SAS og Norwegian har siden mars konsekvent brutt loven som sier at kansellerte billetter skal refunderes innen syv dager. Nå reagerer Luftfartstilsynet.
07.05.2020 Tusenvis av kunder venter på penger for kansellerte reiser – nå varsles søksmål mot flyselskaper Flyselskapene sitter på et berg av pengekrav, men reiselivsbransjen tror ikke det er mye penger å hente.
25.08.2021 Flyselskapet Norse Atlantic ansetter direktør fra Luftfartstilsynet med ansvar for selskapets driftssøknad – skal drifte samme lisens etter oppstart Luftfart
17.12.2020 SAS får millionbot av Luftfartstilsynet for manglende utbetaling til kunder: – Helt på sin plass Luftfart
02.10.2020 Luftfartstilsynet gir flyselskapene frist for refusjon og varsler månedlige bøter på én million kroner Reiseliv
14.08.2020 SAS-kunde og jurist varsler søksmål: – Utålmodigheten og irritasjonen boblet over Reiseliv
14.08.2020 SAS og Norwegian vil ikke si når kundene får tilbake pengene sine for korona-kansellerte flybilletter: – En uakseptabel situasjon Luftfart
03.07.2020 Unn May Mathisen har ventet på refusjon fra SAS siden mars: – Det er frustrerende og ganske drøyt Reiseliv
07.05.2020 Tusenvis av kunder venter på penger for kansellerte reiser – nå varsles søksmål mot flyselskaper Luftfart