17.11.2024 Tor W. Andreassen En fremtidsrettet ledelsesstrategi Fordi samfunnsansvar er stadig viktigere, avdekker vår forskning en ny strategi – sosial profittorientering (SPO) – som integrerer sosialt ansvar og økonomisk lønnsomhet.
20.09.2024 Ole Christian Apeland La oss prøve! Vi kan ikke diskutere og utrede oss til alle løsninger.
12.07.2024 Ole Christian Apeland Herlig hjernevasking Alle bedrifter har en historie. De beste gjør den til en opplevelse.
14.06.2024 Rune Opdahl Ny cookielov vil virke mot sin hensikt Digitaliseringsdepartementet har foreslått å skjerpe kravet til cookiesamtykke for å styrke personvernet. Lovforslaget vil imidlertid resultere i det motsatte.
10.05.2024 Linda Dyrnes Har retusjmerking virkelig gitt mindre kroppspress? Kravene til modellenes utseende er blitt skjerpet med påbudet om merking av retusjert reklame, og make-upartister har fått mer å gjøre. Men mindre kroppspress?
18.04.2024 Alexander W. Cappelen Er det greit at bedrifter tjener penger på kunder som gjør feil? Hva gjør du med en avtale der kunden har gått med på å betale fem ganger mer for produktet enn det faktisk er verdt?
16.04.2024 Trym Riksen Skjeve hjul fungerer ikke, hverken i finans eller politikk «Integritet er en produksjonsfaktor som er like viktig som arbeid, kapital og teknologi», skrev finansforskeren som døde for to uker siden.
14.04.2024 Salvador Baille Derfor er Tesla blitt børstaper Tesla og Elon Musk har oppdaget at ingen kan ignorere markedslovene for alltid.
08.04.2024 Trond Mjaaland Restaurantenes bookingansvarlige skjønner ikke bæret Å få restaurantgjester til å komme som avtalt er ingen hokuspokus. Det handler om å bygge en relasjon, fra første stund.
26.12.2023 Magnus Haugo Nidar saksøker Freia for Stratos-plagiering. Er det mulig å få enerett til en farge? Nidar har saksøkt Freia på grunn av Freias luftige sjokolade Boble – blåfargen på pakningen er for lik den på Nidars luftige Stratos. Er det mulig å få enerett til en farge?
08.12.2023 Kristian R. Andersen Tenåringene må temmes Dagbøter på én million kroner møtes med skuldertrekk i Silicon Valley. Dagens reguleringer biter ikke alltid på globale teknologiselskaper.
10.11.2023 Marius Engh Pellerud Når markedsføring blir personlig Facebook gir oss i disse dager valget «pay or okay»: Betal 149 kroner i måneden eller godta reklame basert på surfehistorikken din. Er dette «okey»?
04.10.2023 Tor W. Andreassen Hva skjer nå med bonuspoengene, SAS? Dersom SAS' bonusprogram settes i spill, betyr det at selskapet tar ut skilsmisse mot de mest lojale kundene – de som reiser mest. Man må tro at kundene reagerer på samme måte.
29.09.2023 Cathrine Grundtvig Nå blir salg enklere, men det blir dyrere å bryte reglene Reglene for markedsføring av salg forenkles og mykes opp fra 1. oktober. Samtidig kan ulovlige salgskampanjer gi vesentlig høyere bøter.
26.03.2023 Anne Therese Gullberg Grønnvasking blir risikosport Grønnvaskingens endelikt nærmer seg. Nå foreslår EU at alle påstander om bærekraft brukt i markedsføring skal underbygges med vitenskapelig dokumentasjon.
07.03.2023 Toini Løvseth Tibber med påstander om strømbransjen på tynt grunnlag Det trengs en opprydding i strømmarkedet, der noen få aktører ødelegger for det store flertallet av seriøse selskaper. Men løsningen er ikke svartmaling.
16.02.2023 Thor Egil Braadland Elbilkjøpere må få vite hva de betaler for Du aksepterer ikke at toget stopper når det gjenstår 20 prosent av reisen du har betalt for. Hvorfor aksepterer vi det med elbiler?
18.04.2024 Er det greit at bedrifter tjener penger på kunder som gjør feil? Alexander W. Cappelen Fredagskronikken
26.12.2023 Nidar saksøker Freia for Stratos-plagiering. Er det mulig å få enerett til en farge? Magnus Haugo Innlegg