26.12.2023 Magnus Haugo Nidar saksøker Freia for Stratos-plagiering. Er det mulig å få enerett til en farge? Nidar har saksøkt Freia på grunn av Freias luftige sjokolade Boble – blåfargen på pakningen er for lik den på Nidars luftige Stratos. Er det mulig å få enerett til en farge?
23.11.2023 Denne nettbutikken lager produkter for noen av verdens hotteste spisesteder Selger merch fra hippe restauranter.
07.10.2022 Anders Bjerke Lindvik Selvvalgt personlighetsspalting Vi ser en ny form for kritikkhåndtering på sosiale medier. Aktører som har seg selv som fremste merkevare, foretar slags selektiv personlighetsspalting når de utsettes for kritikk.
09.06.2022 Sveinung Jørgensen Innlegg: Stoler vi mer på de bærekraftige bedriftene? Med «Sweet Dreams Hotel» og «Youthscape» kosmetikk – begge fiktive – fant forskerne svaret: Bærekraftsforbedringer gjør bedrifter mer tillitvekkende. De oppfattes som mer innovative, og kundene føler seg mer knyttet til dem.
22.10.2021 Andreas Sætre Hanssen Innlegg: Kodak hadde aldri noe «Kodak-øyeblikk» Om en idé skal lykkes, må dens tid ha kommet. Digitalkameraet forutsetter god pc og printer og internett – som kom lenge etter at Kodak skrinla sitt digitalkamera. Og så kom Iphone.
16.10.2020 Ole Christian Apeland Kronikk: Farvel, Onkel Ben Merkevarer må utvikles i takt med tiden. Respekt trumfer tradisjoner.
23.06.2020 Fred Selnes Innlegg: Sterke merkevarer handler ikke om reklame Mange bedrifter misforstår reklamens betydning og sløser årlig bort millioner av kroner på såkalt merkevarebyggende reklame som hverken skaper sterkere merkevarer eller øker salget.
17.06.2020 Simen Hanssen Innlegg: Nå er markedsandeler billigere enn noen gang Når andre blir kortsiktig, er det mye å hente på å tenke langsiktig. Det er i tider som dette man styrker merkevaren sin effektivt og billig.
10.03.2020 Magne Supphellen Innlegg: Kortslutninger om metodevalg for merkevareanalyse Matmerk og Mediacom bør bruke standard metodikk for testing av Nyt Norge-merkets effekter, ikke målinger som åpenbart overdriver merkets betydning.
04.03.2020 Håvard Ose Innlegg: Uberettiget metodekritikk Mediacom har ikke noe ønske om å «dokumentere effekter som ikke finnes» hverken hos Nyt Norge eller andre kunder.
25.02.2020 Nina Sundqvist Innlegg: Vi snyter ikke Norge Å måle effekten av en merkeordning som Nyt Norge er ikke enkelt, men etablerte metoder og institutter viser at utviklingen har vært svært positiv.
12.11.2019 En liten jernbaneforening vil ta over varemerket NSB Vy-konsernet nekter å gi fra seg merkevaren.
26.06.2019 Babak Behrad Den manglende linken for å skape en moderne merkevare Merkevarebygging har likhetstrekk med menneskekroppen. Uten velfungerende organer kommer du ikke langt med en merkevare, selv om den har et pent ytre.
18.03.2019 Orkla-sjef Peter Ruzicka gir seg: – Jeg har jobbet utrolig mye Orkla-sjef Peter Ruzicka er blitt bestefar og mener livet har mer å by på enn bare å være konsernsjef.
22.02.2019 Helena Brodtkorb Helena Brodtkorb: «Vi lager ikke lenger bare innhold nå, vi er innholdet. Det minner urovekkende mye om en dystopisk Netflix-serie» Du trenger ikke spørre deg selv om du driver med selvpromotering. Det gjør du. Spørsmålet er om du gjør en god jobb.
29.10.2018 Innlegg: Rett i grøften med rosa traktor Stadig flere bedrifter har forstått at varige merkevarer ikke kan bygges på rosa traktorer, men må skje med ekte samfunnsengasjement. Det er en suksessoppskrift for både sak og bedrift.
26.12.2023 Nidar saksøker Freia for Stratos-plagiering. Er det mulig å få enerett til en farge? Magnus Haugo Innlegg
09.06.2022 Innlegg: Stoler vi mer på de bærekraftige bedriftene? Sveinung Jørgensen Forskning viser at ...
22.02.2019 Helena Brodtkorb: «Vi lager ikke lenger bare innhold nå, vi er innholdet. Det minner urovekkende mye om en dystopisk Netflix-serie» Helena Brodtkorb Kultur