07.06.2019 Synne Homble Vi er i en kritisk fase for bildeling Færre har egen bil i Oslo, viser ferske tall, og bildeling kan bli et godt alternativ for mange. Fire måneders drift av «Din Bybil» har lært oss mye om hvordan folk bruker slike ordninger.
30.11.2018 Jørgen Aarhaug Det besværlige drosjemarkedet I drosjemarkedet får største sentral stor markedsmakt. Begrensning for den største eller felles sentral for flere aktører er mulige løsninger.
22.03.2018 Håkon Rasmussen Bane bedre enn buss også i Bergen En fullt utbygget bybane vil gi Bergen samfunnsgevinster i mange tiår fremover. «Skinnefaktoren» gir større uttelling for bane enn for buss.
16.03.2018 Hans K. Hvide Bybane i Bergen på blindspor En enkel vurdering av Bybanens trinn 1 viser at milliardinvesteringen er elendig samfunnsøkonomi. Vi må vurdere alternativer før vi tar de neste 15 milliardene.
21.02.2018 Jon H. Stordrange Klar for comeback Uber er velkommen tilbake, gitt ens vilkår for hele bransjen. Nye regler trengs, som å tillate taxi i regi av busselskap.
24.11.2017 Jørgen Aarhaug Ekspressbusser i motbakke Ekspressbussene betjener viktige markeder uten offentlig støtte, samtidig som vi bruker skattepenger på andre transportformer som utkonkurrerer dem. På tide å tenke nytt?
01.08.2017 Norge dårligst på kollektivtransport i Europa Nordmenn ligger på annenplass i Europa i bilkjøring. Bare franskmennene kjører mer bil enn oss.