10.07.2024 Jon-Ivar Nygård Ikke mer ville vesten: Vi rydder opp Drosje er en viktig del av det samlede transporttilbudet i Norge, men vi skal ha en drosjenæring med ryddige arbeidsforhold, hvit økonomi, sikkerhet for både passasjerer og sjåfører og etterlevelse av regelverket.
05.07.2024 Vil stille krav om drosjesentraler – får kjeft av deler av bransjen Utvalg foreslår at drosjer pålegges å ha en teknologinøytral måte å regne ut prisen på taxituren. Direktør i NHO-forening tok dissens på ett forslag.
01.04.2024 Taxiforbundet frykter ladekaos i Oslo – truer kommunen med søksmål Norges Taxiforbund varsler om enorme køer ved ladestasjonene i Oslo dersom kommunen står fast på at alle drosjer skal være utslippsfrie fra 1. november.
12.03.2024 Over 4000 sjåfører i fare for å miste retten til å kjøre taxi Flere tusen personer med tillatelse til å kjøre taxi har ikke klart å oppfylle det nye kravet om å stille garanti på 57.000 kroner. Nå får de varsel om inndragning av drosjeløyvene.
09.03.2024 Advarer mot makspris for taxi: – Særdeles inngripende Til tross for mange saker om elleville priser, advarer Konkurransetilsynet mot å innføre maksimalpriser for drosjetransport i Oslo-området.
03.03.2024 1000 kroner i prisforskjell på samme taxitur: – Det skal ikke være slik Det koster dobbelt så mye å kjøre med det dyreste som det billigste taxiselskapet fra Oslo S til Gardermoen. Regjeringen vurderer å innføre makspriser.
12.12.2023 Jan-Egil Kristiansen All omsetning i drosje skal registreres på taksameteret Bolt sier at de rapporterer til myndighetene, men det er ikke i henhold til loven når det ikke skjer fra taksameter. Her bryter altså Bolt loven, og det gjør også sjåførene deres om de ikke bruker taksameteret.
08.12.2023 Thomas Barbo Vi godtar ikke så alvorlige beskyldninger Påstanden om at mange kjører taxi svart og at vi i Bolt er en del av problemet, mangler belegg. Vi deler opplysninger med de relevante myndigheter og samarbeider gjerne mer med dem.
14.10.2023 Frislippet i taxinæringen: – Har ødelagt hele bransjen Bytaxi-eier Jarle Kanaris gir frislippet av løyver skylden for konkursene i bransjen. – Forfallet i taxinæringen er totalt, sier han.
23.06.2023 «Du blir utkonkurrert,» sa investorene som avviste Markus Villig. Nå har tre millioner sjåfører gjort 29-åringen til milliardær Det tok Bolt-gründeren ti år bygge milliardformuen, og under tre å snu Norges taximarked på hodet. Veien hit gikk via en serbisk drosje-boss med revolver, og motstand mot det nye, kontroversielle arbeidslivet han står i spissen for.
05.05.2022 Historien om den skandaliserte Uber-sjefen er blitt tv-serie – Det sprø er at alt dette hendte, sier skuespiller Joseph Gordon-Levitt.
05.10.2021 Billigere taxier etter Uber og løyvefrislipp: – Det er tøft med 10–12 timers arbeidsdager, seks-syv dager i uken Nå kan sjåførene få timebetalt.
01.10.2021 DN mener: Drosjenæringen må kontrolleres, ikke svinebindes av utdaterte monopoler Ap bøyer av for lobbypress. Forbrukerne skal ta drosjeregningen.
24.10.2020 Nye regler skal gi bedre kontroll med drosjenæringen Samferdselsdepartementet vil ha mer innrapportering fra drosjenæringen. Målet er å få bedre kontroll og hindre juks og svindel.
23.06.2023 «Du blir utkonkurrert,» sa investorene som avviste Markus Villig. Nå har tre millioner sjåfører gjort 29-åringen til milliardær Reportasje
05.10.2021 Billigere taxier etter Uber og løyvefrislipp: – Det er tøft med 10–12 timers arbeidsdager, seks-syv dager i uken Digitalisering