24.07.2024 Monica Lingegård En mer integrert jernbane vil styrke Skandinavia De skandinaviske landene har mye å vinne på å samarbeide om en mer integrert jernbanetrafikk. Det vil kunne styrke forsvarssamarbeidet og fremme bærekraftig omstilling og vekst.
17.11.2021 Christoph Siedler Innlegg: Kundene taper når ideologi styrer togene Ap og Sp vil stanse dagens anbudsutsetting av jernbanestrekninger. Kundene og skattebetalerne vil tape.
23.07.2020 DN mener: Ulogisk å stoppe toganbud Konkurranseutsetting av jernbanen må ikke stoppes av politiske dogmer. Det fortjener ikke passasjerene.
03.07.2019 Det svenske jernbaneselskapet SJ hemmeligholder pr-regninger i togkampen Vy brukte ikke pr- og kommunikasjonsbyråer i kampen om togavtalen i Norge. Det gjorde konkurrent SJ, men de vil ikke si fra hvem eller hvor mye penger de har brukt.
18.12.2018 Skanska vant mot Bane Nor i retten Entreprenøren Skanska tilkjennes 272,8 millioner kroner i erstatning fra Bane NOR etter at Bane NOR tildelte Follobane-kontrakt til italienske Condotte. Prosjektet får også andre ekstrakostnader.
23.11.2018 Spanjoler sikret stor jernbanekontrakt Nok en stor kontrakt på jernbaneutbygging havner i utlandet. Spanske Azvi leverte det dyreste anbudet, men vant likevel.
13.11.2018 Avviser SJs klage på jernbanekonkurranse Jernbanedirektoratet avviser svenske SJs klage på tildelingen av kontrakt på å kjøre Sørlandsbanen.
30.10.2018 Underskrev togkontrakt selv om klage kom inn kvelden før Svenske SJ klager på avgjørelsen om å gi britiske Go-Ahead oppdraget med å drive Sørlandsbanen. Samtidig jubler Go-Ahead for nysignert kontrakt.
23.10.2018 NSB kuttet prisen kraftig da konkurrenter kom på banen NSB tapte konkurransen om Sørlandsbanen selv om de tilbød å kjøre videre for langt under halvparten av dagens statsstøttenivå.
21.10.2018 Konkurransedirektøren berømmer jernbaneanbud Direktør Lars Sørgard i Konkurransetilsynet er imponert over anbudsrunden om å få kjøre tog på Sørlandsbanen. – Norge har lært av feilene i Sverige, sier han.
09.09.2018 NSB kan vinne Sørlandsbane-konkurransen Tre selskaper konkurrerer om å kjøre togene på Sørlandsbanen.
24.08.2018 – Folk har forskjellige preferanser Tre togselskaper er plukket ut til sluttkonkurransen om å kjøre Sørlandsbanen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) nekter å tro at firefelts E18/E39 Oslo-Kristiansand-Stavanger vil slå ut togtrafikken.
31.01.2018 – Du vet, det blir noen millioner i måneden med åtte mann og åtte maskiner Underentreprenørene er klare til å gå i gang etter at italienske Condotte ble sparket ut av sin Follobane-kontrakt. Hans Roar Wilhelmsen i kran- og maskinfirmaet Roar Wilhelmsen as frykter likevel det tar tid før arbeidet faktisk kan begynne.
30.01.2018 Vurderer snarvei for å unngå togforsinkelse Bane Nor ser etter ny entreprenør etter at italienske Condotte er fratatt milliardkontrakten på bygging av Follobanen. Håpet er å unngå en tidkrevende anbudsprosess.
25.01.2018 – Staten bruker belte og doble bukseseler for å sikre seg mot risiko NHO klager på at Jernbanedirektoratet har satt altfor høye krav til økonomiske garantier fra selskaper som vil konkurrere om å kjøre Sørlandsbanen. Nå kutter direktoratet noe på kravet.
11.10.2017 Starter forsinket togkonkurranse på disse strekningene Nå kan endelig kampen starte om å overta togtrafikken på Sørlandsbanen og Jærbanen.