14.08.2024 Ada Jakobsen Teknologien er moden, men én hydrogenferge gir ingen verdikjede Hydrogen og ammoniakk må til for å redusere de store utslippene fra skipsfarten. Klare krav, differansekontrakter og politisk vilje er det som trengs for å få det til.
27.06.2024 Bent Martini Klimakutt: Gi oss en utslippskalkulator vi kan stole på Vi ber ikke om at politikerne skal velge én teknologi, som med elbilene, men at de skaper klarhet i krav og kostnader for utslippskutt.
27.06.2024 Even Ambros Holte Klar for fergekø? Utdaterte regler sperrer for fremtidens fergedrift Mannskapsmangel i Ferge-Norge gir mange innstilte avganger. Kontrollrom på land og ny sikkerhetsteknologi er noe av det som kan åpne for seiling med lavere bemanning.
14.10.2021 Ole Harald Moe Innlegg: Skiftet mot et bærekraftig samfunn er avhengig av kystsamfunnene våre Mindre og selvgående fartøy bør være en del av fremtidens transportnettverk langs kysten.
21.09.2020 Frode Sund Innlegg: Så dårlige investeringer har ikke Norge råd til E39 står i fare for å bli et milliardsluk. Det behøvde det ikke, hvis Statens vegvesen fikk lov til å vurdere moderne og forbedrede fergeløsninger som en del av oppgraderingen av E39 fra Kristiansand til Trondheim.
05.06.2020 Fergereder Olav Nils Sunde og familien er blant koronakrisens store tapere: Smell på en halv milliard kroner Color Line-eieren har tapt stort under koronakrisen. – Når butikkene er stengt ned og skipene er beordret i havn, så er det alvorlig, sier finansdirektør.
07.02.2020 DN mener: Fergeprotestene må møtes med større grep enn å bevilge noen ekstra millioner. Fergeopprøret viser regionspolitikernes avmakt. Rikspolitikerne som styrer pengene, bør også ta beslutningene.
15.01.2020 Kjetil B. Alstadheim Ærlighetens fergereiser Ingenting er så irriterende som når noen smetter foran deg i fergekøen.
12.04.2019 Finn Jørgensen Fergekø og venting koster oss milliarder i tapt tid Fergekø koster samfunnet mye. Ventetiden beløper seg til 3,3 milliarder kroner årlig, om vi gir de ventende en timepris på 300 kroner.
11.11.2018 Antall elektriske fergesamband kan bli tidoblet Norge har i dag tre elektriske fergesamband, men Enova har støttet planleggingen av 30 elektriske fergesamband over hele landet.
04.11.2017 Elektrisk fergesatsing koster 600 millioner i året Det er kostbart for Hordaland å være foregangsfylke for elektriske ferger. Årlig må de ut med 600 millioner kroner i tilskudd.
12.10.2017 Fikk ikke fast fisk i budsjettet For Roy Mienna ved fiskebruket Nergård utenfor Hammerfest er infrastruktur aller viktigst. Han ble ikke bønnhørt, men kan ifølge NHO likevel være fornøyd med statsbudsjettet.
11.10.2017 Ønsker bedre veier og flyplass Oljedirektører håper regjeringen bevilger mer penger til bedre veier til fisk- og oljetransport i nord.
27.06.2024 Klar for fergekø? Utdaterte regler sperrer for fremtidens fergedrift Even Ambros Holte Innlegg
14.10.2021 Innlegg: Skiftet mot et bærekraftig samfunn er avhengig av kystsamfunnene våre Ole Harald Moe Innlegg
05.06.2020 Fergereder Olav Nils Sunde og familien er blant koronakrisens store tapere: Smell på en halv milliard kroner Jus
07.02.2020 DN mener: Fergeprotestene må møtes med større grep enn å bevilge noen ekstra millioner. Leder