Sistemann inn i klasserommet til E-klassen er den toppløse tvillingen til coupé-modellen. Etter en vellykket introduksjon av den nye E-klassen, kommer altså bilen som skal overta etter fireseteren CLK også med E-klasse-betegnelsen. Selv om den ikke er helt riktig.

Bilen er størrelsesmessig en blanding mellom lillebror C-klasse og E-klassen, og akselavstanden er lik C-klassens, noe som innebærer mindre plass i cabrioleten enn i en vanlig E-klasse. Dette innebærer at vi neppe får se en toppløs drosje med det første.

Lue og skjerf
E-klasse-caben er en ny modell, og innehar derfor som seg hør og bør nye tekniske innovasjoner. Viktigst er kanskje "Aircap", som er et system av vindavvisere som skal sørge for mindre turbulens og trekk i kupeen. Dette fungerer brillefint, selv om det estetiske ikke blir tilsvarende. Vinden blir mye mindre påtrengende, og varmeapparatet får mer stabile arbeidsvilkår.

På minussiden må det regnes med mer vindstøy som følge av "spoileren" foran.

 

Så kan man spørre seg om folk med cabriolet er allergiske mot vind i håret? Uansett så må en bil så tuftet på komfort som denne, nesten ha en slik mulighet for ekstra komfort. Spesielt i et kaldt land som Norge, er det definitivt verd pengene.

Kombinert med Airscarf som er varmluftdyser i nakkeregionen, leverer Mercedes dette i en komfortpakke perfekt for tidlige norske vårdager.

Toppløs
Taket er av stofftypen, og det er svært godt isolert. Med taket på, er det ingenting inne i kupeen som tyder på at det er en cabriolet man kjører. Etter vår mening, ser den ikke så dum ut heller. Ståltak har en tendens til å gi cabrioleter et litt mer klumpete design.

Heving og senking av taket skjer på rundt 20 sekunder, og kan opereres i hastigheter inntil 40 km/t. Bagasjerommet lider selvfølgelig av at det av og til skal ligge et tak der inne. Man må med andre ord tenke litt koffert når det skal pakkes. Altså kofferttyper som passer i det lave bagasjerommet, som tar 300 til 390 liter.

 

Lat girkasse
Vår testbil har den minste bensindrevne motoren, som egentlig er ganske kvikk. De 184 hestekreftene som Mercedes får ut av den 1,8-liter store firesylidrede motoren jobber finfint, og utvikler 270 Nm i dreiemoment mellom 1800 og 4600 omdreininger - slett ikke verst. Et lite skår i gleden er at den femtrinns automatgirkassen bilen er utstyrt med ikke innehar de samme genene som motoren, og dermed blir noe lat.

Mercedes kan selvfølgelig lage glimrende automatkasser, de har en viss erf#229 på det. Og den jobber fint og svært komfortabelt, men er litt treg når du vil kjøre litt mer aktivt. Selv om den kan overstyres med padlene bak rattet, skifter den heller ikke da gir i dobbeltklutsjhastighet. Den gode syvtrinns G-Tronic-girkassen leveres bare på de større motorene.

Motoren tillater relativt aktiv kjøring, og ved litt planlegging, så kan man styre girene til å skifte slik at man får den kraften man ønsker for eksempel ut av en sving. Balansen i bilen er fin, akkurat som for resten av E-klassen. Stivheten i karosseriet er det heller ikke noe å si på. Kombinert med bakhjulsdrift gir det ganske underholdende egenskaper, til tross for at det er cruising denne svært komfortable bilen er laget for. Og til det finnes det vel knapt noen bedre alternativer.

 

Ned i pris
E-klasse cabrioleten har blitt penere enn forgjengeren CLK, og 200-modellen har også blitt 60.000 kroner billigere enn tilsvarende motorisert CLK. Dermed fremstår bilen som et bra valg i klassen for fireseters klassiske takløse som innehar en viss porsjon prestisje. Men noen billigbil er ikke den toppløse E-klassen.

Prisen for konkurrenten Audi A5 cabriolet starter omlag 50.000 kroner lavere enn Mercedesen. Og heller ikke den er noen skamplett for øyet. BMWs 3-serie cabriolet er mindre og har foldbart ståltak, men prisen er hakket billigere enn Audi igjen. Uansett slipper man ikke unna med fra-prisen på disse modellene, de tyske premiummerkene vet å ta seg betalt for ekstrautstyr som du må ha.

Konklusjon:Den toppløse Mercedesen føyer seg inn i rekken av smarte elever i E-klassen.

 

Les andre tester:
E-klasse stasjonsvogn: Ja takk, begge deler
E-klasse sedan: E i solnedgang

Mercedes SLK: Feminin og toppløs
Audi A5 cabriolet: Sommerflørt fra Audi
BMW 3-serie cabriolet: Fett – rett og slett (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.