BMW går med cabrioletutgaven av 1-serien tilbake til røttene. Der 3-serien er blitt stor og kostbar med ståltak, beholder minstemann det klassiske stofftaket. Nå kan jo det ses på som en ulempe i norske temperaturer, men det har også sine fordeler.
For det første blir bilen adskillig penere enn med ståltak, da dette tar plass bak, og ofte gjør at bakparten på bilen blir vel stor og høy. For det andre tar ikke stofftaket like stor plass når du kjører med det nede. Det er faktisk plass til et bagasjerom der.
Tung, men liten og nett
120i er ikke noen sportsbil, men den er morsom å kjøre og overraskende sprek. Girutvekslingen er sånn at selv i sjettegir er det krefter å hente. For å få det til å gå unna, må man riktignok bruke girspaken mye, men det er i seg selv en glede. Girkassen er presis og lettsjaltet, og en fryd å bruke.
Styringen er presis, og sammen med den finstemte motoren og girkassen oppfordres føreren til å kjøre litt fortere enn man normalt ville gjøre, spesielt på svingete vei. Man merker ikke stort til fravær av stivhet som cabrioleter ofte kan slite med. Under kjøring føles bilen liten og nett.
BMW har greid å beholde de gode kjøreegenskapene til den vanlige 1-serien, og sverger også i denne modellen til bakhjulsdrift. På 120i går null til 100 km/t unna på 8,4 sekunder, og det er bra for en bil som veier såpass mye som 1430 kilo.
Overraskende
Jeg tilbragte ikke mye tid i baksetet på denne bilen, men da jeg satte meg bak må jeg si at det var overraskende bra med plass. Det er selvsagt ikke all verdens plass til beina, og du sitter dypt i setene, men i forhold til mange andre cabrioleter er plassen slett ikke ille.
I tillegg er ikke bagasjerommet så lite som man kan frykte. En ferietur for to skal gå greit med denne bilen.
Lys og mørke
Taket er med 22 sekunder ikke av de kjappeste å ta opp eller ned, men det kan opereres i opp til 40 km/t. Det mørke stofftaket kombinert med svarte skinnseter gjør at det blir svært mørkt inne i kupeen når man kjører med tak. Det kan være at lysere skinnseter kunne bidratt til en lysere tilværelse. Ellers kan vi på det varmeste anbefale sportssetene som satt i denne bilen, de gir en fantastisk sittekomfort foran.
Utsikten bakover er heller ikke all verden med taket på, men BMW har heldigvis et bra parkeringssystem som kompenserer for den lille bakruten.
Å kjøre i mørket er en fornøyelse med de adaptive kjørelysene som testbilen var utstyrt med. De svinger sammen med bilen, og lyser opp retningen bilen skal. Svært effektivt og fascinerende.
Fem motorer
1-serie cabriolet kommer i fem motorvarianter, alle sammen med BMWs "efficient dynamics"-system. Det betyr i praksis at bilen har fått mer krefter, samtidig som den skal ha fått mindre forbruk og utslipp. Dette har BMW fått til blant annet ved hjelp av start/stopp-funksjon og regenerering av bremse-energi. De oppgitte tallene er såpass lave som 0,66 liter per mil for blandet kjøring med 120i. I praksis kan vi vanskelig se at dette lar seg gjøre. Under vårt bruk oppga bilens kjørecomputer et forbruk ved langkjøring på 0,72 liter per mil.
Under panseret på vår testbil sitter en firesylindret toliters motor på 170 hestekrefter. I tillegg finnes bilen i en dieselvariant; 120d, en mindre firesylindret motor på 143 hestekrefter i 118i, samt to større seksylindrede motorer i 125i og 135i. Sistnevnte ble nylig kåret til årets motor.
Konkurrenter
Den heteste konkurrenten er nok den nye Audi A3 cabriolet. Med en innstegspris på 340.000 kroner for 118i cabriolet, er det vanskelig å se noen grunn til å kjøpe en Peugeot 307 CC eller Renault Megane CC. Med mindre man er manisk opptatt av ståltak. Plassen i BMW-en er bedre enn i de sistnevnte.
Vil man ha noe mer sportslig, og ikke trenger baksetene, kan Mazda MX-5 være verd å tenke på.
I forhold til storebror 320i cabriolet sparer man nesten 90.000 kroner på 120i cabriolet. Importøren håper på å selge 150 eksemplarer av bilen i år, og 1-serie cabriolet har såpass mange kvaliteter at den vil kunne klare det, selv om sommeren ikke skulle bli som vi håper på.
Konklusjon:Pass opp 3-serie, du har fått en kjøreglad lillebror.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.