Sommeren har kommet, og høysesongen for takløs-kjøring er i gang. DN.no har i det siste testet en rekke cabrioleter, her finner du de mest aktuelle, og våre favoritter:

Roadstere
For mest mulig upraktisk kjøreglede er det kun klassen for roadstere som gjelder. Vår favoritt i denne klassen er den lommebokvennlige Mazda MX-5.

Mye kjøreglede, men til en litt annen prisklasse kan BMW Z4 by på.

Fra Stuttgart leverer Mercedes sin ståltak-modell SLK.

Prestisjemodeller
De tyske prestisjeprodusentene har også en god del toppløse alternativer. En av årets største nyheter er den nye E-klassen fra Mercedes i toppløs utgave.

 

Ifjor kom konkurrenten fra Ingolstadt med sitt alternativ. Den lekre coupéen A5 mistet taket og ble Audi A5 cabriolet.

I den mer ukonvensjonelle delen av merkefloraen finner vi Alfa Romeo, som med sin Spider leverer en innpakning man ikke får maken til fra noen andre.

Kompaktprestisje
De tyske premiumprodusentene har alternativer i klassen under også. Blant annet kommer Audi med en cabriolet-versjon av sin A3.

Konkurrenten BMW leverer sin 1-serie uten tak.

 

Billigalternativene
Den billigste cabrioleten på det norske markedet, om vi ser bort fra toseteren Smart cabriolet og det gjør vi, er Fiats sjarmtroll 500 C.

Franske Peugeot har lenge vært populære på det norske markedet med sine ståltak-cabrioleter. Ifjor kom den nye 308 CC. I tillegg har den slektningen 207 CC i den enda mindre klassen.

Rikingbilene
Om budjettet for å kjøpe seg en cabriolet er av det romsligere slaget finnes det en rekke utmerkede alternativer på markedet. En moderne klassiker er Mercedes-Benz SL.

Ifjor kom Ferrari Califonia, som er den første ståltak-modellen fra Ferrari, med frontmontert motor, lassevis av krefter, men omgjengelige kjøreegenskaper.

Årets mest potente nyhet fra Tyskland er Audi R8 V10 Spyder. Krefter, lyd og kjøreegenskaper av en annen verden.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.