Den trendy kjeden åpner sin første flaggskipbutikk i Oslo i 2010.

Og Topshop er ikke beskjedne: De planlegger ytterligere fem butikker i Oslo i løpet av de neste årene. Bergen, Trondheim og Stavanger står også for tur.

Topshop bekrefter overfor D2.no at kjeden nå kommer til Norge.

- Vi har nylig signert kontrakten med en norsk franchisetager og åpner en Topshop flaggskipbutikk i Oslo i løpet av 2010 med både Topshop og Topman-avdeling. Vi håper og tror det blir så raskt som mulig over nyttår, sier regional forretningskontroller i Topshop, Neil Evans, til D2.no.

Ifølge Evans trenger Topshop et lokale på mellom 1.000 og 2.000 kvadratmeter til selve flaggskipbutikken. Om åpningen blir i vår/sommer-halvåret eller høst/vinter avhenger derfor av at de finner de perfekte lokalene.

Jakt på riktige lokaler

Evans forteller at Topshop har hatt flere utsendinger på jakt etter lokaler i Norge den siste tiden, og røper at området rundt Karl Johan er det mest ønskelige.

- Vi har sett på mange lokaler, men vi har ikke bestemt oss for hvor det blir ennå. Området rundt Karl Johan er helt klart å foretrekke når det kommer til flaggskipbutikken, sier han.

 
Ifølge Evans ser Topshop på Norge som som et svært lukurativt marked.

- Sverige er et fashion forward-marked, der salget har vært over all forventning de siste månedene. Vi kan ikke skjønne at ikke dette også vil gjelde for det norske markedet. Vi ser dette som et potensielt svært godt vekstmarked fremover, understreker han.

Han utdyper dette med veksten i den globale moteindustrien.

- Moteindustrien er ekstremt global nå. Den generasjonen vi sikter oss inn mot reiser mye til London, de ønsker å følge med på trender og er nok mye mer mote-sultne og ”fashion forward” enn mange tror. Jeg tror det er en enormt stor appetitt på Topshop i det norske markedet, sier Evans.

Ekspansiv strategi
Topshop nøyer seg ikke bare med én butikk. Evans opplyser at kjeden over de neste tre-fire årene skal åpne ytterligere fire-fem butikker, i tillegg til flaggskipbutikken.

- Alle større shoppingområder utenfor sentrum er av interesse for oss. Grünerløkka og Bogstadveien er steder vi vurderer. Franchisepartnerne kommer til å ta den endelige beslutningen, de vet hva slags type lokaler som trengs og har bedre kjennskap til lokalmiljøet, bemerker han.

 
Og den ekspansive strategien gjelder ikke kun Oslo.

- Vi åpner sentralt først, gjør et kraftig statement og representasjon, for så å åpne mindre butikker i andre deler av Oslo og resten av landet. Vi har en liste over norske byer utenfor Oslo-området og vurderer alle med over 100.000 innbyggere som interessante. I første omgang er det snakk om fire-fem byer, sier Evans.

Selvsikker innstilling
Flere store internasjonale klesgiganter har etablert seg i Norge de siste årene. Nå får de stor konkurranse, tror Evans.

- H&M er definitivt vår største konkurrent, deretter kommer Zara, og så Carlings. Vi ser likevel Topshop som et ledende internasjonalt fashion brand som opererer i en annen liga enn disse merkene. Vi tilbyr mer ”fashion edge” enn både H&M og Zara, mener han.


- Ingen motesinke
Topshop har hatt butikker i Sverige og Danmark i flere år allerede. Men Evans tilbakeviser at grunnen til den sene etableringen her er at Norge er en motesinke.

- Det handlet mye om å finne riktige franchisetagere, og har derfor drøyd ut i tid. Over de siste tre årene har vi vært i kontakt med og vurdert flere, men ikke funnet den rette før nå.

 
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.