Paris, Frankrike: I tillegg til elbiler, er det suver som står for nyhetene i Paris. Når den lille crossover-suven C-HR kommer på markedet mot slutten av året, er det uten dieselmotor som alternativ.
Ikke uventet kommer bilen med hybrid drivlinje, som gir et forbruk på 0,37 liter på mila eller et CO2-utslipp tilsvarende 85 gram per kilometer. Skal du ha firehjulsdrift, må du gå for en bensinmotor på 1,2 liter og 115 hestekrefter i kombinasjon med en automatisk CVT-girkasse.
Bilen hadde sin debut i Geneve i vår, men først her i Paris fikk vi stifte nærmere bekjentskap med bilen innvendig. En stor skjerm oppe på dashbordet er svært sentral i interiøret. Oppløsningen ser fin ut, men Toyota har valgt å beholde en digital klokke i midtkonsollen, som sender tankene tilbake til 80-tallet og de tidlige såkalte digital-klokkene.
Bilen ser ganske sprek og spesiell ut, blant annet er dørhåndtakene for bakdørene øverst oppe på døra, noe som muligens kan virke litt upraktisk for de som får plass i baksetet. Nå legger ikke Toyota skjul på at dette er en bil som skal slå an for dem som ser etter noe spesielt. «Vi prøver ikke å lage en suv som er dynamisk, snarere en dynamisk bil med suv-egenskaper», heter det i en melding fra produsenten.
Bilen er 436 centimeter lang, og har en akselavstand på 264 centimeter. Bilen kommer i salg i september, og til Norge rett før nyttår.
Les også: Elbilrevolusjon i Paris
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.