Det vil koste 70 til 80 milliarder å bygge ut kollektivtransporten som Oslo og Akershus trenger, ifølge en ny utredning i regi av KVU Oslo-Navet.
Dette inkluderer alt fra de større utredede baneprosjektener, til anbefalte tiltak for buss, sykling og gåing.
Ifølge KVU Oslo-Navet oppnås en generell gevinst på 20 øre for hver krone som investeres i anbefalte kollektivtiltak i Oslo og Akershus.
Dersom man lykkes med å holde bruken av personbiler på samme nivå som i dag, øker gevinsten til 70 øre for hver krone. Dette kan igjen økes til 2,60 kroner for hver investerte krone dersom man innfører en egen trafikantbetaling for personbiler, det vil si et beløp per kilometer man kjører, skriver Aftenposten.
Tre faser
Utvalget anbefaler at tiltakene gjennomføres i tre faser, hvor utvikling av dagens kollektivsystemer fram mot 2030 er første steg. Her foreslås det en etablering av trikk langs Ring 2, og tiltak for sykling og gåing.
Andre fase går ut på et moderne metrotilbud innen 2030. Her foreslås det blant annet ny metrotunnel fra Majorstua til Bryn, knutepunktutvikling, byggestart for deler av jernbaneanleggene og ny regiontogstasjon på Bryn.
I tredje fase ønsker man et styrket lokal- og regiontogtilbud fram mot 2040, med ny jernbanetunnel fra Oslo S til Nationaltheatret mot Lysaker/Bislett – og jernbanetunnel mot Bislett til Alnabru‑området for lokaltog.
Gammel SV-drøm
Rapporten fra Jernbaneverket, Veivesenet og Ruter, som står bak KVU Oslo-Navet, ble overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG) og fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli (H).
SV mener politikerne nå må følge opp forslagene til KVU Oslo-Navet.
– Skal vi lykkes med å bygge et levende Oslo for folk i fremtiden, må utdaterte veiplaner skrotes og skinnene rulles ut. Trikk på ring 2 i Oslo og T-bane på Grünerløkka og Bislett er en gammel SV-drøm som nå kan bli realitet, sier stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås.
Han sier vi må sikre at kollektivtilbudet på Østlandet henger sammen slik at vi kan kutte utslipp samtidig som befolkningen øker.
– Da må vi passe på at gammeldagse motorveiplaner, som å gi plass til flere biler på E18, nedprioriteres, sier Holmås.
Les også:
Enighet i budsjettforhandlingene
Oljepessimister fikk døren i ansiktet
Se DN Tv: Erna Solberg beroliger oljebransjen