Erna Solberg har utpekt kontroll med underleverandører som en av de viktigste måtene å få bukt med arbeidslivskriminalitet på.
Da politiet i Asker og Bærum trappet opp kontrollene mot budbiler ifjor, ble det avdekket flere lovbrudd hos underleverandører som kjører for Postens datterselskap Bring.
– Vi avdekket bruk av tredjelandsborgere som jobbet ulovlig på bilene. De ble anmeldt for ulovlig arbeid, og vil da normalt bli utvist og uttransportert, sier politiinspektør Morten Reppen til DN.
Bring skiller seg ut fra de andre store transportselskapene med å være heleid av staten.
Politiet sa ifra
– Vi fikk tilbakemelding fra politiet om bruk av ulovlig arbeidskraft og satte i gang arbeidet med å få slutt på det allerede i 2013, sier Postens pressesjef John Eckhoff.
På bakgrunn av opplysningene fra politiet, utførte Bring egne kontroller.
– Vi har satt i gang flere tiltak, og har hatt en egen aksjon der vi kontrollerer kjøretøy på rampen og vinket biler ute i trafikken, sier Eckhoff.
38 personer fra 19 transportører ble kontrollert ifjor høst. Det ble ikke avdekket ulovligheter i denne aksjonen, men funnet avvik som lange arbeidsdager, lave lønninger og manglende tillegg. Postens pressesjef ønsker ikke å oppgi hvor mange avvik som ble avdekket.
– Vi ønsker ikke å oppgi detaljer av hensynet til fremtidige kontroller, sier Eckhoff.
Politiinspektør Reppen i Asker og Bærum politidistrikt påpeker at det tegnet seg et visst mønster da politiet innledet kontrolloffensiven.
Uregelmessigheter
– Det vi erfarte var at de store spedisjonsfirmaene hadde underleverandører som kjørte for dem under firmaets navn. Det var hos flere av disse underleverandørene vi fant uregelmessigheter og lovbrudd, sier Reppen.
Politiet opprettet anmeldelse og innledet straffeforfølgning mot den enkelte underleverandør og dem som arbeidet ulovlig, mens de store selskapene ikke var gjenstand for videre etterforskning.
– I et forsøk på å få bukt med problemet tok vi samtidig kontakt med eksempelvis Bring, som var et av firmaene som ble «misbrukt» av underleverandører.
Som følge av kontrolloffensiven mener politiinspektøren at bruken av ulovlig arbeidskraft nærmest ble borte. Heller ikke politiet har statistikk som viser hvor mange som jobbet ulovlig.
Hver dag kjører Bring små og store lastebiler ut fra en rekke ulike terminaler i Oslo-området. Bring har 700–800 underleverandører i Norge, deriblant et ukjent antall enkeltpersonforetak. Økt netthandel bidrar til at selskapet vokser raskt på hjemtransport.
Rutiner
Eckhoff påpeker at Bring har opprettet rutiner for å sjekke id-papirer og arbeidskontrakter.
– Er det ikke spesielt uheldig at biler som kjører for et offentlig eid selskap blir stoppet med ulovlige arbeidere?
– Jo, det skal ikke skje. Derfor er vi opptatt av gode rutiner og kontroll. Bring kan sjekke og undersøke, men vi er uansett avhengig av at underleverandørene følger opp.
– Hvor mange underleverandører er sagt opp?
– Jeg kan bekrefte at vi har avsluttet kontrakten med underleverandører som ikke følger våre regler. Jeg vil ikke gå i detalj om hvor mange.
Underleverandører til Bring har de siste årene blitt knyttet til flere brudd på de såkalte kabotasjereglene. Det vil si at utenlandske transportører ulovlig utfører oppdrag innenfor norske grenser.
– Vi var forøvrig uenig i beskrivelsene av kabotasje som ble brukt den gangen, sier Eckhoff.
Postens pressesjef avviser at historien gjentar seg og at bruken av ulovlig arbeidskraft har noen sammenheng med brudd på kabotasjereglene.
– Er disse sakene et tegn på at dere er i en usunn bransje?
– Det kan jeg ikke uttale meg om. Under aksjonen sent ifjor høst ble ingen tatt for ulovligheter. En ting er at tiltakene har skjerpet oppmerksomheten i Bring, men politiet sier også at det har hatt effekt i bransjen. Vi er opptatt av å bidra til god bransjestandard, sier Eckhoff.
Les hele avisen
Se også: De får opptil 200.000 pakker i døgnet
Les også: SV mest tilbake på NRK-måling
DNB-kunder får erstatning - på én betingelse
Vil ha Deichmanske bibliotek som regjeringskvartal(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.