– Allerede i morgen vil byrådet vedta en hasteforskrift om dieselforbud i situasjoner med akutt luftforurensing, sa miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Oslo bystyre onsdag.
Forskriften gjelder kun kommunale veier, ikke riksveier. Det er dessuten gjort unntak fra forbudet for en rekke kjøretøy. Dette gjelder blant annet vareleveranser til Oslo, transport av forflytningshemmede og kjøring til og fra ferje- og flyreiser.
Ber Solvik-Olsen følge opp
Venstres Ola Elvestuen, som selv har vært miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, hilser tiltaket velkommen. Han sier Berg bør be samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om å innføre dieselforbud også på riksveiene i hovedstaden.
– Riksveiene er en stor del av forurensingskilden. Når man kommer med et så drastisk tiltak, så er det avgjørende at det også gir en effekt. Staten må også stille opp på det, sier han til NTB.
Elvestuen viser til at statsminister Erna Solberg (H) har varslet at regjeringen vil etterkomme slike søknader fra kommunene, og sier at han forventer at samferdselsministeren følger dette opp.
I en epost til NTB skriver Solvik-Olsen at det er opp til Statens vegvesen å vurdere en slik forespørsel.
– Kunne vært gjort i januar
En forskrift om dieselforbud i Oslo er fra før av sendt ut på høring, men siden fristen for høringsrunden er 25. februar vil ikke denne forskriften kunne tre i kraft før neste vinter.
– I forvaltningsloven heter det at slike forskrifter skal ut på høring, men det er åpent for unntak når høring ikke er «praktisk gjennomførlig», det vil si i situasjoner hvor det er nødvendig å handle raskt. Akutt luftforurensing er nettopp et slikt eksempel, sier Berg.
I tillegg til dieselforbud åpner forskriften for datokjøring og stenging av de drøyt 1.100 kommunale parkeringsplassene i sentrum på dager med høy luftforurensing. Av praktiske årsaker vil det imidlertid ta noen uker før parkeringsplassene kan stenges.
– Det vi må gjøre, er å bestille skilthetter slik at vi kan omskilte dem, sier Berg til VG.
- Liten effekt
NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal sier til Nettavisen at tiltaket vil ha liten effekt så lenge det bare gjelder kommunale veier.
– Det er grunn til å være bekymret for at folk vil velge riksveiene i stedet. Da blir det mer kø, mer trafikk og mer utslipp, sier hun.
Ring 1 og 3 samt E18 og E6 er blant veiene byrådet ikke bestemmer over, og som derfor ikke blir rammet av dieselforbudet med mindre Statens vegvesen gjør som kommunen.
Sagedal mener hasteinnføringen vitner om at byrådet har behov for å vise handlekraft.
– Dette tiltaket har en begrenset virkning, og vi er redd for at det ikke gjør særlig mye med lufta. Det rammer enkeltpersoner, men de får ikke gjort noe med de største kildene til luftforurensing, sier hun.
Les også: Avviser vennskap med Trump
Lover bot og bedring for luksusoppussing
Trump tror debatten kostet ham seieren (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.