Høyere arbeidsgiveravgift i distriktene gjør at fly- og busselskap må skru opp prisene for de reisende. Enkelte ruter risikerer å bli nedlagt.
Tirsdag ble arbeidsgiveravgiften høyere for flere transport-, energi- og finansbedrifter i distriktene, som tidligere har hatt redusert avgift.
Regjeringen har innført kompensasjonsordninger for å dekke opp for økte kostnader for bedriftene. Flere transportselskap kommer likevel til å merke avgiftsendringene godt, skriver Nationen.
Les også: Er toppen nådd?
– På ekspressbussruter og turbussruter er vi nødt til å justere prisene, og det kommer til å skje ganske fort, sier økonomisjef Wilhelm Gjertsen i Firda Billag til avisen.
Torghatten ASA, som driver transport med ferje, hurtigbåt, buss og fly i hele Norge, har ennå ikke fått oversikt over ekstrakostnadene med den økte arbeidsgiveravgiften, men er klar på at et «betydelig ekstrabeløp» ikke blir kompensert.
– Det er for tidlig å konkludere, men det er klart at marginale ruter risikerer å bli nedlagt, sier konserndirektør Brynjar Forbergskog. – For flyselskapet Widerøe, der over 50 prosent av virksomheten er kommersiell, snakker vi om et tosifret millionbeløp som ikke ser ut til å bli kompensert, mener han.
Les også:
Ingen råkjøring etter innføring av nye fartsgrenser
Les også:
Dette overrasker økonomene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.