Finanskrisen er ikke det eneste som legger ekstra press på sjefen i 2009.
Også fem sentrale trekk ved dagens virkelighet viser at organisasjoner og ledere står overfor helt andre utfordringer enn sjefer gjorde for bare noen få år siden.
Det skriver Lisa Wade og Katherine Johnston i sin nye bok "Boss eller Buddy - balansegang for dagens ledere" (Cappelen Damm).
De to er kolleger i det norske konsulentselskapet The Performance Group. Lisa Wade har bakgrunn som journalist, rådgiver i McKinsey og som selvstendig konsulent innen leder- og organisasjonsutvikling. Katherine Johnston har også mange års erf#229 som konsulent, i tillegg til at hun har jobbet i The Coca-Cola Company i flere land.
Mindre verden
- Vi lever i en mindre verden enn før - uten skjermede markeder. Globaliseringen fører til tøffere konkurranse og tvinger ledere til å tenke nytt. De som lykkes, er de som får mye ut av medarbeiderne sine, sier Lisa Wade til DN.no.
Høsten 2008 kollapset finanssektoren. Det har fått dramatiske følger for hele samfunnet. Inntil de økonomiske utsiktene blir tydeligere, er det sannsynlig at mange bedrifter vil bremse aktiviteten og kutte kostnader. Arbeidsledigheten øker, men kampen om kompetanse blir ikke mindre av den grunn.
Les mer om "sjefing" i krisetider her:
Supersjef i turbulente tider
Slik opptrer gode styreledere i krise
Hvor tøft er det å være sjef i 2009? Diskutér saken nedenfor.
- Ny teknologi nonstop:
Teknologi spres fort. Når alle har de samme verktøyene, kommer det an på hvem som er flinkest til å utnytte dem. En konsekvens av at teknologien gjør selskapene likere, er at bedriftene tvinges til å grave frem sin egentlige kjernekompetanse. - Verden er her og nå:
Globalisering skjerper konkurransen og presser bedriftene til å effektivisere. - Andre mennesker, andre samarbeidsformer:
Mennesker lever lenger og må trolig arbeide lenger. Folk flytter også mer enn før. Medarbeidere er ikke lenger synonymt med fulltidsansatte. Partnere, frilansere og medarbeidere i andre land skaper et mer variert bilde. Bedriftene må hele tiden vurdere hvor de kan få gjort jobben billigst mulig, og hvor de kan få tak i de dyktigste menneskene. - Mektigere kunder:
Internett gir kundene mer makt, se bare på alle støttegruppene på Facebook. Noen bedrifter klarer å utnytte dette kundeengasjementet til nyskaping. - Samfunnsansvar forventes:
Bedriftene skal ikke bare tjene penger. Det tas som en selvfølge at dette gjøres på en etisk god måte som bidrar positivt til samfunnet rundt. Omdømmet er også viktig for å tiltrekke seg og beholde flinke folk.
For å få medarbeiderne til å yte sitt beste, må moderne ledere være både "boss" og "buddy", ifølge Lisa Wade og Katherine Johnston.
Klare og tydelige sjefer
- Sjefen må være klar og tydelig, men samtidig skape en stemning på arbeidsplassen som gjør at folk er villig til å yte maksimalt - både enkeltvis og i gruppen, sier Lisa Wade.
- Hvilke tanker man har om utvikling, er ofte tilfeldig og uklart. Men det er viktig å hjelpe den enkelte medarbeider til å se sammenhengen: Hva skjer ute, og hvordan påvirker det vår bedrift? Dette må tas på alvor, og det er også viktig å benytte seg av medarbeidernes kompetanse på dette feltet. De som står i frontlinjen ser mye - og de ser det fra et annet perspektiv enn ledelsen, forklarer Wade.
Les også:
Slik tenker sjefen
Slik firedobler sjefen effektiviteten
Slik bruker sjefen tiden
Du må alltid være tilgjengelig.
Du må bli bestevenn med teknologien.
Du må kunne snakke.
Du må behandle dine medarbeidere som de juvelene de er.
Du må like endring.
Du må kunne snu deg rundt raskt.
Du må vise at det er alles ansvar å tenke nytt.
Du må trives med risiko.
Du må tenke på mer enn penger.
(Kilde: Boss eller Buddy)
Hvor tøft er det å være sjef i 2009? Diskutér saken!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.