Sport 1 har inngått en eksklusiv avtale med den mye omtalte glidvoksen Gallium. De mye omtalte japanske produktene blir kun å få tak i hos Sport 1 fra høsten av.
”Cowboyindustri”
Daglig leder i skibutikken Bull Ski og Kajakk er luta lei alt snakk om Gallium, og synes hele smurningsindustrien nærmest er å betrakte som en ”cowboyindustri”.
- Nyheten om Sport 1-avtalen kom som et lite sjokk. Gallium har vært på oss flere ganger, men vi synes ikke produktet er så fantastisk, og det er i tillegg fryktelig dyrt. Vi har testet produktet selv, og synes ikke det er en revolusjon slik det hevdes i markedsføringen.
- Villedende markedsføring
Olav Øverli synes smurningsbransjen er blitt alt for useriøs.
- Markedsføringen er rett og slett villedende. Det virker nå som om flere smurningsleverandører ”sørget for gull i VM”. Vi begynner å bli lei alt som blir anbefalt. Vi som har vært i bransjen i mange år, har sluttet å tro på dette for lenge siden.
- Sport 1 har nå enerett på å selge produktet på det norske markedet. Hva tenker du om det?
- Jeg synes det er en blåøyd, og en merkelig måte å gjøre dette på.
Takket nei
Oslo Sportslager fikk også tilbud om å selge Gallium eksklusivt i Oslo. De takket nei.
- Vi ble tilbudt å være alene om å selge dette produktet og at Knut Nystad skulle komme til butikken å holde foredrag om det, sier langrennssjef Calle Aamodt til DN Aktiv og legger til:
- Jeg fikk ikke en god magefølelse. Det var for for mange kokker og for mye søl.
- Forholder oss NSF-avtale
- Vi valgte Sport 1 kjeden fordi de har mange fagbutikker og er dyktige på langrenn, sier Frank Evertsen.
Han fungerer som hovedpersonen i det norske selskapet Go-ski.no som har agenturet på Gallium i Norge og resten av Europa. Selskapet eies av den kjente norske friidrettsutøveren, Anita Håkenstad Evertsen, som også er Evertsen samboer.
- Er dette en ”cowboyindustri” ?
- Det kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt. Vi forholder oss til avtalen vi har med Norges Skiforbund, sier Evertsen.
Les også: Kjøper enerett på Gallium
Skinstad kritisk
Åge Skinstad sier til DN Aktiv at det er uheldig at smurningsleverandører fremhever sitt eget produkt som vinnerresepten under VM.
- Ingen klassiske ski hadde mindre enn tre forskjellige produkter under skiene (forskjellige leverandører), og ingen skøyteski hadde færre en seks forskjellige produkter. Å fremheve sitt eget produkt som ”det som sørget for alle VM-gullene” synes vi er feil, sier Skinstad.
- I følge markedsføringsloven er det vel et punkt som heter at en ikke skal drive villedende reklame, legger sportssjefen til.
Evertsen hevder på sin side at han synes det er stor forskjell på å bruke toppingprodukt og glider i bunn.
- At Gallium sørget for gull i VM bruker vi i markedsføringen fordi vi mener det er sant. Det er toppingproduktet som utgjør den lille forskjellen.
- Hvem bryr seg om glideren i bunn?, spør han.
Irritert på Swix
Evertsen har også en høne å plukke med konkurrenten Swix:
- Før Birkebeinerrennet ringte vi til arrangøren og spurte om det var mulig for oss å ha stand i Haakonshall og på Rena. Vi fikk til svar at Svix hadde kjøpt opp alle rettigheter. Det samme gjelder under Skarverennet.
- Jeg synes dette er langt mer alvorlig enn at Gallium har brukt ”VM-gullene” i markedsføringen, sier Frank Evertsen
Les flere treningssaker på DN Aktiv
<b>Slik unngår du smørebom </b>
<b>Koker skismøring før frokost</b>
Kom i form med DN Aktiv Klubb
.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.