- Det er jo veldig rart at en organisasjon som historisk har vært basert på verdier som felleskap og samarbeid nå plutselig skal sponse en rå individualist som har brutt ut av landslaget og fellesskapet i norsk langrenn, sier forsker ved BI Espen Ekberg.

Han har skrevet bok om samvirkeorganisasjoners historie i Norge og internasjonalt, samt varehandelens historie og er svært overrasket over Coops nye trekk.

- De kooperative verdiene som solidaritet og felleskapsfølelse er det Coop historisk sett har stått for for. Overskuddet de genererer skal tilbake til medlemmene som er 1,35 millioner nordmenn. Nå bruker de overskudd til å sponse Northug. Det er veldig rart, sier Ekberg.

Medlemmer reagerer
Medlemsreaksjonene har heller ikke latt vente på seg. På Coops internettside har mange allerede sagt hva de mener om sponsingen. Blant annet er det en som skriver at ”Det frivillige, organiserte idretts-Norge har sterkt bidratt til Petter Northugs sportslige suksess. Da er det en skam at nettopp COOP skal bidra til Northugs solotrip. Stopp forhandlingene”

En annen er like klar i sin tale:

”Her er det bare og melde seg ut. Var et fellesskap, nå gjelder egoismen. Rema her jeg kommer”

Coop har i flere år sponset Norway Cup med drakter til fotballag som ikke har egne klubbtrøyer. Selv oppgir Coop at bredde, mangfold og omtanke er viktig for sponsorvirksomheten deres. Coop Norge Handel har i dag fem nasjonale hovedsponsorater; langløpslaget Team Coop, Norway Cup, Kreftforeningen, Frelsesarmeen og Det Norske Måltid.

Ekberg kan ikke forstå hva Coop skal få ut av et samarbeid med Petter Northug.

- Jeg vet ikke hva de tenker, men de har sikkert en god idé. Men jeg kan ikke skjønne hva det skal være. Coop står sterkt i Trøndelag så at de velger å sponse en trønder er ikke så veldig overraskende.

- Det hadde vært mye lettere å forstå det hvis han hadde inngått samarbeid med for eksempel Odd Reitan. Men Northug og Coop klinger svært dårlig, sier Ekberg.

Ensidig syn på Coop
Avtalen skal for Northugs del være verdt et sted mellom 10 og 15 millioner kroner i året og løpe over tre år med opsjon på ytterligere ett år. I tillegg får Northug en prestasjonsbonus for både sportslige resultater og på produktutvikling. 15 millioner er like mye er som Aker støtter skilandslaget med i året. Sponsorsjefen i Coop Vegard Dahl Hansen synes ikke samarbeidet med Northug bryter med kulturen i selskapet.

- Men jeg skjønner at folk stiller spørsmål ved det, sier han til DN.

- Mange har et ensidig syn på Coop som organisasjon og vår egenart.Northug skal være en bidragsyter for Coops medlemmer og medarbeidere innen trening og aktiv livsstil, og styrke vår forretningsmessige satsing på sunnhet og helse. Våre viktigste verdier er nytenkning, innflytelse, omtanke og ærlighet. Også her mener vi Northug treffer godt.

- Northug er Norges mest interessante sponsorobjekt og kan være med å bidra til vår folkehelsesatsing fremover, sier Hansen.

Satser som før
Det skal være innenfor mat og sport medlemmene skal få eksklusive tilbud, men han ønsker ikke kommentere hvilke konkrete goder medlemmene får. Det kommer også til å bli lansert en rekke nye produkter. Blant annet blir det eget brød, drikke og sportskolleksjon under Northugs navn.

Under en pressekonferanse onsdag ettermiddag presenterte Coop og Northug opplegget fremover. Skistjernen kommer til å trene som før, ha like mange høydedøgn, og satse mot Tour de Ski og OL. Han har ennå ikke bestemt hvem som skal fungere som trener. Skiparken skal faren hans John Northug, kamerat Stig Rune Kveen samt Fischers racingteam ta seg av.

- Det er veldig motiverende for meg å ha med en så stor aktør som Coop med på laget videre, sier Northug som også røpet at han på sikt ønsker å satse mer aktivt på langløp.

- Jeg ser helt klart for meg en rolle på Team Coop og åpner for å gå flere langløp fremover.

Kontroversielt
Bruddet med landslaget er kontroversielt og avtalen med Coop utfordrer blant annet Spar sitt sponsroropplegg rundt skilandslaget. Tidligere sponsorsjef i DnB Nor Jacob Lund sa til DN forrige uke at han var sikker på at det nå koker hos Skiforbundets sponsorer.

- Sponsorene til Skiforbundet har all grunn til å være skuffet nå. Jeg er sikker på at det koker. De får ikke full effekt av avtalen som skal gjelde 12 måneder i året. Kun seks måneder med eksponering. Det er klart det ikke er greit med den største stjernen, sier Lund.

Les flere saker på DN Aktiv

Disse tjente best på VM-festen

Fortsatt langrenn på topp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.