Hva har bakeriet United Bakeries, bemanningsbyrået Xtra personell og eiendomsselskapet Norwegian Property til felles? Alle har langrennsfrelste sjefer, er hovedsponsorer for et ski-team og kjemper om pallplassene i Marcialonga.
Med proffløpere som er spesialisert på de samme distansene som supermosjonistene og turrennentusiastene elsker å pine seg gjennom, er bedriftens navn sikret oppmerksomhet fra den stort sett pengesterke deltagermassen.
- Over middels interessert
– Vi er jo noen som er over middels interessert i langrenn, bekrefter Fredrik Baumann, utviklingsdirektør i Norwegian Propery og pasjonert maraton- og langrennsløper på telefon fra Italia.
Han står klar til en siste finpuss av formen ved høydedraget Lavaze, noen kilometer fra målområdet i Cavalese, og kan melde om strålende sol og fire minusgrader. Team N-pro, der Norwegian Property er hovedsponsor, ble stablet på bena ifjor vinter, og har nettopp starte sin første konkurransesesong. I likhet med flere av de andre privatlagene er langdistansekonseptet «Ski Classics», som består av seks renn, en viktig satsing for N-pro.
I tillegg til Norwegian Property får laget støtte fra G-sport, Axa og Swix. Sportslig leder Daniel Holm vil ikke røpe hvor stort budsjett han har, men sier det dreier seg om «et syvsifret beløp».
– Det koster å drive på profesjonell basis, sier Holm.
Etter det DN forstår har teamene ulike summer å rutte med, tallene ser ut til å varierer mellom 2,5 og seks millioner kroner, uten at noen ønsker å bekrefte dette.
«Fantastisk verktøy»
Thomas Alsgaard, som i dag eier og driver Team United Bakeries, vil heller ikke snakke om penger.
– Budsjettet er litt for lite, selvfølgelig, sier Alsgaard, som har seks faste skiløpere og en proff-turner på førstelaget.
– Hvor mye penger Team United Bakeries bruker er hemmelig?
– Det høres dumt ut at det er hemmelig, men det er det ingen som har noe med, mener Alsgaard.
Team United Bakeries ble opprinnelig dannet av United Bakeries-gründer og sjef, Remi Goulignac, som selv er langt over middels ivrig på ski. Laget ble slått sammen med Alsgaards eget team, men bakeriet er fortsatt hovedsponsor.
Goulignac, som i år får se selveste Petter Northug i Team United Bakeries-drakt, mener selskapet får mye igjen for investeringen.
– For United Bakeries er dette et fantastisk verktøy for å bygge vår merkevare videre. En viktig og morsom arena der vi kan både utvikle nye produkter og konsepter, mener Goulignac.
Franskmannen gjennomførte selv løpet på fire timer og ni minutter ifjor, i år dropper han egen deltagelse og hjelper heller elitelaget med langing av drikke og næring underveis.
«Gode forbilder»
Nils Marius Otterstad, teamsjef i Team Xtra personell og den første som bygget opp et privat skilag som et samarbeid mellom næringsliv og profesjonelle utøvere, synes det er strålende at flere norske bedrifter bidrar til at det dannes nye team.
– Triggeren til det hele var Thor Hushovd, som i 2006 tekstet Jørgen Aukland og sa at han og Anders burde gå som et team. De tenkte, ja, det gjør vi, og hyret inn meg til å styre skuta. Vi forsto raskt at det måtte flere team på banen. Jo flere team, jo mer konkurranse. Det gjør produktet «langløp» bedre, mener Otterstad.
Hovedsponsoren Xtra personells grønne logo har siden den gang vært godt kjent i turrennkretser. Administrerende direktør Kristian Fæste, som ifjor gjorde unna den 70 km lange Marcialonga-løypa på tre timer og 41 minutter, synes det er vanskelig å fastslå markedsverdien av å sponse et ski-team.
– Verdien skapes av den oppmerksomheten de skaper, sier han, og legger til at løperne har prestert godt de siste årene, og at de har bidratt til å skape interesse for idretten.
– De er også gode forbilder for den gruppen vi ønsker vi ønsker å henvende oss til.
I papirutgaven av DN lørdag kan du lese mer om toppsjefene som går Marcialonga, hvor mye de trener og hva som driver dem til å være med.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.