For halvannen uke ble Holmenkollstafetten arrangert. Over 30 000 løpere inntok Oslos gater.
Arrangøren sier de fikk nødvendig og uvurderlig hjelp fra politiet til å få arrangementet til å flyte – men liker svært dårlig regningen på over en kvart million kroner.
- Surt
- Det er surt. Så vidt meg bekjent er Norge det eneste landet i Europa der politiet tar betalt for slike oppdrag. Disse pengene ville ellers gått til aktiv idrett, sier Svein Lilleberg, daglig leder i IK Tjalve/Holmenkollstafetten.
Nå håper Lilleberg at politidirektoratet og politiet vil legge denne typen store arrangementer inn i tjenestedirektivet, som en del av jobben til politiet.
Holmenkollstafetten er basert på dugnadsarbeid og overskuddet går i sin helhet til aktiv idrett blant barn og ungdom. I mange år har arrangørklubben søkt støtte fra kommunen tilsvarende utgiftene de har til det offentlige.
- Oslo kommune tjener godt på Holmenkollstafetten og det er surt at kommunen ikke stiller opp og viser at dette arrangementet også betyr noe for dem og tar en del av regningen.
Fakturert for en million
Også arrangøren av sykkelrittet Trondheim-Oslo synes politiet er vel grådige med timesprisen.
- Cirka 10 prosent av våre utgifter i 2010 gikk til politiet og vegmyndighetene for sikringsarbeid, sier daglig leder i Den Store Styrkeprøven, Ingar Wilhelmsen, til DN Aktiv.
Arrangøren skal ha fått en regning på rundt en million kroner fra politi og vegmyndigheter. Cirka 150 000 kroner av dette var for arbeid under Oslo Sykkelfestival som også ligger under Wilhelmsens ansvarsområde.
- Vi betaler ikke bare for den effektive polititjenesten, men for frammøte, omkledning osv, sier han.
Slipper regning i Sverige
Prislappen er på 780 kroner timen.
- Under tilsvarende arrangement i Sverige – VätternRundan - sender ikke politiet regning for sikringsarbeidet i det hele tatt.
Wilhelmsen opplever at samfunnets bidrag for å få arrangementet gjennomført er fraværende.
- Mange deltakere skjønner ikke hvorfor det har blitt så dyrt. Myndighetene er med å presse opp prisene opp.
Forholdet til politiet er riktignok godt. Det er kun prisen for tjenesten Wilhelmsen reagerer på.
- Vi har et godt og konstruktivt samarbeid med politiet i planleggingsfasen, gjennomføringsfasen og i etterarbeidet. Det er en løpende prosess med politiet både lokalt og sentralt, understreker han.
Heftig parkeringsavgift
Under fjorårets ritt ble arrangøren bedt om å betale parkeringsavgift på 38 000 kroner for å disponere Munkegata til avvikling av starten i Trondheim fredag klokken 2200-2400 og lørdag morgen fra 600 til 0930.
Parkeringsplassene som benyttes er ikke avgiftsbelagt i perioden klokken 2000 til 0800, men arrangøren faktureres også for denne tiden.
- Det protesterte vi på og fikk presset ned prisen til 20 000 kroner. Men det er ganske utrolig at dette er takken for at vi har brakt så mange mennesker til Trondheim by gjennom 45 år. Vi vurderte å legge om hele starten, sier Ingar Wilhelmsen.
- Følger politiloven
Steinar Talgø sjef i juridisk seksjon i politidirektoratet, har ingen problemer med å forstå frustrasjonen til arrangørene, men opplyser om at politiet følger politilovens § 25 og de føringer som Justisdepartementet har lagt inn i praktiseringen av bestemmelsen.
”Når det av ordensmessige grunner er påkrevd med særlig polititilsyn ved allment tilgjengelige sammenkomster eller tilstelninger, for eksempel offentlig dans, fester, konserter, festivaler, forestillinger, idrettsstevner og lignende, kan arrangøren pålegges helt eller delvis å dekke utgiftene til dette oppsynet”
De faste satsene for politiassistanse ble fra 1. Mars 2010 satt opp fra 550 til 780 kroner timen pr politiansatt.
- Vi bruker bare en sats enten det er ordinær timesats, overtid-, natt-, eller søndagstillegg. Det ligger en sats til grunn, sier Talgø til DN.
Debatt i Sverige
Arrangementsansvarlig i VätternRundan, Eva-Lena Frick, bekrefter overfor DN Aktiv at arrangøren ikke har utgifter til politiet for sikringsarbeidet.
- Vi har debatten her i Sverige og, men fram til nå har vi ikke betalt noen ting, sier hun.
Frick ønsker ikke kommentere hva hun synes om at deres norske ”søsterarrangør” må ut med nesten en million kroner for arbeidet de selv ikke betaler for.
- Vi jobber nå med et prosjekt der syklistene skal få veien for seg selv under konkurransen. Da blir det uansett mindre behov for politihjelp, sier hun.
Les flere treningssaker på DN Aktiv
<b>Gikk på en kjempesmell</b>
<b>10 veier til suksess med treningen</b>
<b>Jobbsykling gir deg 8 år bedre livskvalitet</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.