– Norge står for absolutt snøgaranti. Det er det ikke i alpene, sier Trevor DeVilliers, sjef for det nye prosjektet til Crystal Ski, UKs ledende skicharter-operatør.

Førstkommende søndag lander et fly lastet med 189 britiske charterturister på Leirin lufthavn i Fagernes. Til slutten av mars vil DeVilliers ukentlig fly turister til Fagernes – flyplassen med Europas korteste transfer til skidestinasjon. Beitostølen ligger bare 40 minutter unna.

– Vi har sett en del problemer i for eksempel de franske alpene, der man kan oppleve drømmeforhold og masse snø, men også bar bakke midt på vinteren. Dessuten har man flere muligheter for vinteraktiviteter i Norge. Det er ikke bare bratte fjellsider, men langrenn, hundekjøring og andre vinteraktiviteter. Folk vil oppleve vintersnøen, sier han og legger til at godt over halvparten av vinterens turer allerede er utsolgt.

Flere vender nord
Konkurrentene Beitostølen, Hemsedal og Geilo har gått sammen for å selge seg internasjonalt.

Britene velger destinasjon ut fra ferdighetsnivå og tilbud, og busses til hver sin kant.

– Veldig interessant, men ikke overraskende i det hele tatt, sier klimaforsker Oskar Landgren ved Meteorologisk institutt (MET) om den nye satsingen.

Han har i et halvt år samarbeidet med Europeiske forskere om ulike snøscenarier og vinterturisme i alpene, og er sikker på at dette bare er starten på mer omfattende skiturisme i Norge og Sverige.

– Usikkerheten i alpene medfører allerede at nye satsinger må planlegges høyere i terrenget. Men det er begrenset hvor nærme toppene man kan bygge, sier han.

I flere klimarapporter opereres det med en temperaturøkning på fire grader mot slutten av dette århundre. Det vil i så fall få enorme konsekvenser for skiturismen.

87 prosent av Europas alpinbakker finnes i dag i alpene, men i en svensk rapport fra Sveriges Meteorologiska Institut (SMHI) hevdes det at 75 prosent av utforkjøringene vil ligge uten snø etter fire graders oppvarming.





Norge ikke skånet
Landgren påpeker at det trolig ikke blir så mye bedre i Norge, men at vi får sikrere vintre flere år enn i alpene.

Hans kollega ved MET, Rasmus Benestad, er heller ikke veldig optimistisk med tanke på morgendagens skiløpere, selv om det faktisk ligger an til mer snø i norske fjell de første tiårene.

– Høyere temperaturer medfører først mer snø over en viss høyde. Men så går det over til regn. Det store spørsmålet er selvfølgelig hvilken høyde vi snakker om, sier han.

– Hvor ville du bygd deg vinterhytte i dag?

– Jeg vil tro at man får bra snøforhold over 900 meter over havet de neste par-tre tiårene. Personlig ville jeg bygd øst for Jotunheimen. Det er også store lokale snøvariasjoner, og dette ville jeg sjekket ut på forhånd.



«Fønvind er drepen»
Lavereliggende strøk på Østlandet, som for eksempel i Oslomarka, vil slite med fønvind i fremtiden, legger han til.

– Det er drepen for snøen. Fønvind er varm vind som har tatt turen over fjellet. Der mister den fuktigheten den har med seg fra havet og blir tørr når den kommer ned i lavlandet. Tørr og varm vind tar til seg fuktighet fra bakken og siden vind beveger seg får man hele tiden ny varm, tørr vind. Dette tærer voldsomt på snøen og med høyere temperaturer får vi mer fønvind.

De tre destinasjonene som fra søndag venter charterturister fra Storbritannia, har foreløpig så lav gjennomsnittstemperatur at de har mye å gå på, påpeker Benestad.

For Chrystal Ski handler det ikke bare om sikker skikjøring, men et bredt vintertilbud.

– I alpene er det ikke alltid snø der du bor, du må ta heis opp i fjellet for å kjøre på ski. I Norge er det snø utenfor døra. Det er dette folk vil ha. så får vi håpe at det ikke forsvinner, sier Trevor DeVilliers som nå jobber med å selge inn norske fjell til nye europeiske markeder.

Fulle fly gir 60 millioner
– Ingen av oss hadde klart å sette opp charter selv, så vi måtte samarbeide for å få det til, sier Atle Hovi ved Beitostølen Resort og talsmann for prosjektet «Norway home of skiing».

Siden det er stor risiko for turoperatører å sette opp slike fly, har de tre destinasjonen investert 1,850 millioner over tre år, hvorav halvparten er offentlig finansiert. Går alt etter planen er dette god butikk.

– Med fulle fly hele vinteren vil vi få en samlet omsetning på rundt 20 millioner kroner i året. Nå bidrar vi med 1 million første vinter, 500.000 neste vinter, og 350.000 det tredje året. Deretter er målet at Chrystal Ski fortsetter uten norsk støtte, sier Hovi.

– Du jobber for Beito, hva hvis turistene velger Hemsedal eller Geilo?

– Dette er solgt inn som en totalpakke. Vi utfyller hverandre. Geilo er klassisk, Hemsedal har råest skikjøring, mens Beito er familievennlig, sier han.





- Spennende satsing
– Man bygde flyplass i Fagernes nettopp på grunn av charterturisme for 25 år siden. Spennende at man nå først gjør en skikkelig satsing der, sier forsker i reiselivsplanlegging ved Høyskolen i Lillehammer, Thor Flognfeldt

Han legger til at det er på tide at noen prøver og lykkes med slik turisme i fjellet.

– Ja det skulle bare mangle. Jeg håper virkelig dette går bra, sier han.

Selv er han midt i studier om vinterferievanene til dansker, svensker og tyskere som nesten alle mener at Norges store fortrinn er langrennsløypene.

– Alpene har ikke Norges vidder. Det er kombinasjonen langrenn og alpint som er vår fordel. Det finnes langrennsmuligheter også i alpene, men de er gjerne i dalsøkk der det er mindre snøsikkert og heller ikke like attraktivt som i høyfjellet, sier han.

Les flere saker på DN Aktiv

Trening kan gjøre vondt verre

Går på ski til jobben i by'n

Når trening blir tvang

Trente hardt - fikk hjerteinfarkt

Dropper p-avgift i marka etter press (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.