Hundene bjeffer på gårdsplassen og bestemor Carmela Rigoni (84) følger nøye med når DN parkerer utenfor lokalene til smøreprodusenten Rode.

Den norditalienske fjellandsbyen Asiago, som ligger noen mil sør for de mer kjente Dolomittene, er for de fleste mer kjent for sin ost enn for produksjonen av skismøring.

Like fullt, herfra sendes årlig bokser, vokser og tuber for rundt en million euro ut i verden hvert år.

- Norge er vårt største marked, sier Roberta Rodeghiero (52), som leder familiebedriften faren startet på 50-tallet.

Se også bildeserie fra Rode:

Les også: <b>Slik smører du superskiene</b>

 

Rode rossa til frokost
I produksjonslokalet, som ligger på samme gårdstun som familiens bolig, og knapt er større enn en romslig garasje, står de tomme, velbrukte grytene stablet inntil veggen. Rodeghiero unnskylder rotet.

- Vi kokte Rode rossa i dag tidlig, forklarer hun, og viser til klisteret som nærmest har fått kultstatus hos norske langrennsløpere.

- På en dag kan vi produsere 10.000 voksbokser Rode-sjef Roberta Rodeghiero

Tubene skal lukkes manuelt, og mens DN snakker med Rodeghiero demonstrer nevø Paolo Rodeghiero (33) hvordan det gjøres.

Bestemor Rigoni, som var gift med grunnlegger Rizzieri, bidrar fortsatt. Med vante bevegelser setter hun lokket på små blå bokser og plasserer dem i pappesker.

I tillegg til Roberta, Paolo og Carmela bidrar også Robertas sønn i familiebedriften.

Hemmelige ingredienser
- Folk blir overrasket når de ser hvordan vi lager skismøringen vår her. De tror ikke på at vi er så få folk som jobber her, sier Roberta Rodeghiero.

Hun vil ikke røpe hvilke ingredienser som puttes i kjelene, men påstår at det er enkelt å lage skismøring når man først vet hvordan.

 

- På en dag kan vi produsere 10.000 voksbokser. Så lenge vi er godt organisert kan vi produsere mye på kort tid.

Selv om Swix, som nylig slukte den sveitsiske konkurrenten Toko, er den desidert største aktøren i Norge, har Rode en svoren tilhengerskare blant erfarne langrennsløpere.

Smakte seg frem
Over et av pakkebordene henger en plakat med norsk tekst: «Gjør som de gode, legg grunnlaget med Rode».

Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang og tidligere landslagssmører Per Knut Aaland er avbildet smilende over en smørebenk, og Roberta Rodeghiero legger ikke skjul på at hun er stolt over de norske eliteløperens forhold til familieproduktet.

Flere av dem har vært med på å videreutvikle produktene.

- Faren min hadde en genuin lidenskap for det han drev med. Da han var liten var folk rundt her fattige. Han gikk ikke på skole, men leste kjemi om natten, forteller Roberta.

Hun mener faren hadde en helt spesiell følsomhet for det han drev med.

- Ved å føle eller smake på ingrediensen fant han ut hva som var riktig, forteller hun.

Dæhlie på besøk
Tidligere skiløper og NRK-kommentator Håkon Brusveen hadde lenge agenturet på Rode i Norge.

I 2000 tok Per Knut Aaland, også han tidligere landslagsutøver og smører, over.

- For to måneder siden kom Bjørn Dæhlie hit og lurte på om han kunne ta over distribusjonen. Vi tenkte på det, og sa ja, forteller Roberta Rodeghiero.

Aaland, som ifølge Rodeghiero har sørget for suksessen i Norge er fortsatt med.

- De eskene der skal faktisk sendes til Per Knut i Norge, sier hun og peker på en stor pall med smøring.

 

Hun blir stille et øyeblikk, før hun snur seg og peker på en annen pall. Varene skal til en sportsbutikk i Moena i forkant av skirennet Marcialonga.

- Var det sånn at dere skulle oppover til Val di Fiemme? spør hun DNs utsendinger.

- Kanskje dere kan ta med dette i bilen?



Les flere treningssaker på DN Aktiv

<b>Slik smører du superskiene</b>
Fredrik Auklands Birken-tips
Slik blir du bedre i skøyting (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kom i form med DN Aktiv Klubb